Monday, July 30, 2007

Krapista About madder


Otin viime sunnuntaina valkoiset langat krappisaavista ja pesin ne. Jätin kuitenkin vielä yhden vyyhdin liemeen, jotta näkisin tummeneeko se ajan kanssa. Sen kaveriksi laitoin 600g valkoista alunapuretettua lankaa lisää jälkivärjäytymään. Saapa nähdä, millaisia niistä tulee. Kuvassa oikeanpuolimmainen on harmaalle värjättyä, vasen valkoiselle.

Saavissa oleva liemi on edelleen hapanta ja haisee hiukan erikoiselta, en osaa sanoa, miltä. Se on myös muuttunut väriltään sameaksi kun alussa se oli läpikuultavan punaista. Mitähän tämä merkitsee?

En ole koskaan aiemmin saanut tällaista punaista krapilla normaalilla kuumavärjäyksellä. Usein väri on ollut selkeämmin oranssia tai punaruskeaa. Krappivärjäysohjeita on vähän joka kirjassa omanlaisiansa, joka tavalla tulee jotain punaiseen vivahtavaa ja kaikki ne ovat hyviä värejä. Yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa värjätä sillä ei ole.


Krapin tärkein väriaine on alitsariini. Lisäksi siinä on punaviolettia purpuriinia (Sundström), pseudopurpuriinia, joka on kirkkain krapin väriaine (Sandberg), munjistinia ja ainakin 15 muuta antrakinonia. Ei mikään ihme, että siitä saatavat sävyt voivat olla niin erilaisia.
Pseudopurpurin muuttuu purpuriiniksi kuumassa, ja Sandbergin mukaan todennäköisesti tästä syystä ohjeissa neuvotaan pitämään väriliemi joka värjäyksen vaiheessa alle 70C

Deanin kirjassa taas sanotaan, että värin irrotuksessa krappia voi hauduttaa 90C, mutta sen jälkeen kun lanka on laitettu liemeen, sen lämpö ei saisi enää nousta yli 70C. Jostain luin (mutta en nyt enää muista mistä), että korkeassa tämmössä myös muut väriaineet (ruskeat ja keltaiset) alkavat kiinnittyä lankaan ja siksi punainen väri silloin samenee ja muuttuu ruskeammaksi.

Sitten Lilies, hänen mukaansa alitsarini on vain heikosti liukoinen viileässä, eikö kovin liukoinen lämpimässäkään. Kun krappi laitetaan liemeen esipuretettujen lankojen kanssa yhtä aikaa, langat sitovat alitsariinin itseensä sitä mukaa kun sitä liukenee ja tällöin liukeneminen on suurempaa. Hänen mukaansa paras tapa olisi aloittaa krappivärjäys 25-30C, sekoitella lankoja useita minuutteja. Lämpöä aletaan lisätä hitaasti vasta kun langat ovat olleet viileässä liemessä 30 min, eikä lämpö saisi nousta yli 70C (näin useimmissa ohjeissa). Värjäysajan pitäisi olla 1,5-2 tuntia.

Deanin ohjeet ovat lähempänä tätä nyt tekemääni kylmävärjäystä: langat ja krappi laitetaan pataan lämpimään veteen ja annetaan hautua vähintään 1-2 päivää. Jos väri ei ole tarpeeksi voimakas, voidaan lämpöä nostaa 80C ja sitten pata otetaan pois tulelta ja annetaan taas hautua. Tätä voidaan toistaa useita kertoja, kunnes väri on tarpeeksi voimakas. Tietysti värin voimakkuuteen vaikuttaa myös krapin määrä. Useimmat ohjeet sanovat, että saman verran krappia kuin lankaakin, mutta on joissain vähemmänkin.

Krapista on hyvät ohjeet myös seuravilla englanninkielisillä sivuilla: http://wildcolours.weebly.com/

Monissa ohjeissa puhutaan myös kalsiumin lisäämisestä krappiliemeen. Lilies sanoo, että hyvän tuloksen saa lisäämällä calsium acetate (suomeksi?) tai liitua väriliemeen 1-2% käytetyn krapin määrästä. Kalsium, alumiini ja alitsariini muodostavat "red color lake", miten se suomennetaankin. Jos vesi on luontaiseti kovaa, kalkkia ei kannata lisätä, siitä voi olla haittaakin.

Kasvihuoneessa on nyt tämän värjäyksen jälkivärin lisäksi kaksi uutta krappisaavia, toisessa vaalean harmaata lankaa ja toisessa tumman harmaata ja lisää valkoista, kaikki alunalla esipuretettuja. Molemmat uudet saavit alkoivat myöskin käydä n kolme päivää aloituksesta.

Nyt täytyy miettiä, miten saisin jälkivärin jälkeen vielä krapinpaloista irti loputkin värit, ehkä kiehautan ne lopuksi, katsotaan.


In English

Last Sunday I took the white yarns from the madder bath in the greenhouse and washed them. I left one skein still in the pot so I could see if the color deepened still, and also added 600grams of new white alum mordanted yarn there. Let's see how they will turn out.

In the picture the yarn on the right was dyed on light grey yarn and the left on was white yarn.

The liquid in the pot was still acid and smells peculiar, I don't know how to describe it. Its color is also not clear any more like in the beginning, but more cloudy. What might that mean?


I have never before gotten this kind of reds from madder in hot bath, more orange or brownish reds. There are lot's of different kind of instructions how to dye with madder and with each way you will get good colors, I think, just different shades.

The main coloring ingredient in madder is alizarin. There are also violet red purpurin (Sundström), pseudopurpurin, which according to Sandberg is the most brilliant of madder dyestuffs, munjistin and at least 15 other antraquinones. No wonder you can get so many colors from madder with different methods. Pseudopurpurin is converted to purpurin by the heat produced during the dyeing process and that is propably why instructions say that madder must be dyed at a low temperature, below 70C (Sandberg)

In Deans book it says that roots can be simmered gently to extract the dye color, but once the fibers have been added, the temperature should be lower. I have read somewhere (cannot find now just where), that in high temperature brown and yellow dyestuffs start to attach themselves to the yarn and that is why the color then becomes duller.

Then Lilies: he says that alizarin is only slightly soluble in cold water and when the mordanted yarn is put to the bath with madder, "alizarin is taken up by the yarn as it dissolves, getting around the problem of alizarins low solubility". Also heating the bath helps alizarin to dissolve. He says that "madder dyeing works best when you start out with a dyebath of 75-85F (25-30C) and heat should not be applied until the fibers have been in the cold dyebath for 30 min. Once heat is applied, the temperature should rise slowly to 160-180F (70-80C)". Fibers should be in the dyebath for 1,5-2 hours.

Deans instructions are closer to the cold dyeing I just have been doing: yarn and madder are put in the same bath with warm water and let steep at least 1-2 days. If the color is not strong enough, start to apply gentle heat. Bring the temperature of the dyebath to just below simmer (88C), then remove the pot from the heat and let the yarn steep again. This can be repeated several times. You must use also enough madder/yarn to get strong colors, many recipes say equal amounts, but also some recommend half as much madder as the fiber.

There is also a good website about dyeing with madder: http://wildcolours.weebly.com/

Many instructions talk about adding calsium to the dyebath. Lilies: "better results are obtained by adding calcium acetate or chalk to the dyebath at the rate of 1-2% of the weight of the madder used. Calcium acetate, aluminium and alizarin form the red color lake." If water is very hard, there is no need to add calcium.

How I dyed now, my baths pH was very low, I was wondering what would have happened to fermenting if I had added calcium. Any ideas?

In the greenhouse, there are now three madder pots, the first with afterbath yarn in it, and two new ones with more white, light and dark grey yarn in them. Both the new baths started fermenting on day 3 from the beginning. This kind of dyeing, or actually any kind with madder, is not something you do in a hurry, but I like it:)

Now I have to think, how I could extract all the remaining color from madder root pieces. Maybe I will simmer or boil the roots next week, we'll see.

No comments:

Post a Comment