Thursday, July 26, 2007

Vielä krappia More about madder


Krappisaavi on nyt ollut viikon kasvihuoneessa. Tällä viikolla on ollut aika pilvistä ja satanutkin, joten kasvihuoneen lämpö on ollut n20C ja samaa olen mitannut saavin lämmöksi. Maanantaina huomasin, että liemi oli alkanut kuplia ja langat nousivat pinnalle enemmän eli se oli alkanut käydä, vaikka lämpö ei ollut tuon enempää. Ensin huolestuin hiukan, mutta sitten löysin seuraavat sivut http://www.exoriente.de/cms/faerberei.html?&L=3 ,  myös www.turkotek.conm/salon , jotka olin joskus laittanut talteen, ja niillä kerrottiin, miten juuri kylmävärjäyksellä ja erityisesti krapin kanssa, oli ennen värjätty lankoja. Vanhoja mattoja tutkimalla oli selvitetty, että ne oli värjätty juuri näin. Kun liemen pH laskee tarpeeksi alas ja liemi käy, siinä olevat hiivat "syövät" lankaan lisää tarttumapintaa värille ja näin aikaan saatu väri on kestoiltaan erityisen hyvä. Myöskin se, että pH laskee, estää langan homehtumisen tai mätänemisen kuukausia kestävässä värjäyksessä. Näiden tutkimuksien mukaan langan hyvät ominaisuudet eivät kärsi tästä prosessista.
Näin värjätyt matot olivat ennen erityisen arvokkaita juuri väriensä kestävyyden takia ja tietysti siksi, että värjäys kesti pidempään. Täällä ja myös edellisen postauksen linkissä sanotaan, että myös puretus pitäisi olla tehty kylmävärjäyksenä ja mahdollisimman pitkän ajan kuluessa, ehkä kuukauden.
Tässä täytyy nyt ottaa huomioon, että vaikka puhutaan kylmävärjäyksestä, niin tuolla etelämpänä kylmä ei ole samaa kuin meillä vaan varmaankin juuri 20-40C.

Niin, tietysti mittasin heti oman liemeni pH:n ja sehän olikin hienosti noin 4, niinkuin kuuluukin. Alussa en mitannut, mutta ihan tavallisen kaivoveden pH on meillä jossain reilussa kuudessa.

Sitten taas tutkin kirjojani, Böhmer sanoo yhdessä lauseessa, että hän ei ole huomannut, että kylmävärjäys olisi sen parempi kuin normaali keittovärjäyskään, mutta myös hän sanoo, että jostain hänelle tuntemattomasta syystä mitä pidemmän ajan langat seisovat puretuksen ja värjäyksen välillä (ei kuitenkaan erityisesti puretusliemessä), sitä parempi lopputulos ja silloin myös tarvitaan vähemmän väriainetta, koska väri tarttuu paremmin.
Sama asia löytyy myös Liliesin kirjasta krapin kohdalta, hänen mukaansa lankojen olisi seistävä puretuksen jälkeen useita päiviä parhaan tuloksen aikaan saamiseksi.

Tiistaina eli kuuden päivän värjäytymisen jälkeen otin saavista pois yhden vaalean harmaan vyyhdin, valkoiset jäivät vielä muhimaan. Pesin langan ja kuva yllä on tästä ensimmäisestä langasta.

Eilen sitten laitoin lisää krappia likoon, tarkoituksena laittaa tänään pari uutta saavillista värjäytymään kasvihuoneeseen. Onneksi siellä on vielä tilaa tomaateille ja viiniköynnöksellekin, mutta saa nähdä, miten ensi kesänä, jos tästä oikein innostun:)


In English

Madder pot has been now in the greenhouse for a week. It has been very cloudy and even rained this week, so the temperature in the greenhouse is about 20C and it is the same in the pot. I noticed monday (day 5) that the bath had started to ferment, there were tiny bubbles in the surface and yarn had started to rise from the bottom. First I got a little worried, but then I read this article http://www.exoriente.de/en/naturaldyeing.php about cold dyeing and fermenting. It says that studies about old rugs that had been dyed with fermentation method over a long time and especially with madder, have very good light fastness qualities and were much more expensive at the time because they were considered superior to the normally dyed rugs. During the fermentation process, the little yeasts "eat" more places in the yarn for the dye and mordant to attach itself. The pH of the bath should go to about 4,4 during fermentation and then the yarn will not rot or get moldy even during the months long dyeing process. I went to measure the pH of my bath right after I read this and it was about 4, so I was happy ot see everything was in order there.
In that article and also in the link in my earlier posting it says that also the mordanting should have been done in a long time in low temperature.

This talking about cold dyeing doesn't mean really cold, but in a temperature between 20-40C. like it is outside in more southern countries. It would be interesting to know if this kind of dyeing has been used in Scandinavia or even in north European countries in the summertime or was this only done in Central Asia, Turkey, Iran and over there?

Then I read my books (look for the list under label my dyeing books) again and Böhmer says that in their experiments, cold mordanting isn't better than normal hot mordanting when dyeing with madder. On the other hand he does say, that it is advisable to allow the longest possible time between the mordanting and dyeing, even years, if the yarn is kept dry. Dyeing process is then faster and requires less dyestuff and he has no plausible explanation for that phenomenon.
Lilies says the same thing in his book, when madder is discussed: for best results the mordanted yarn should age for several days prior to dyeing.

Tuesday, day 6, I took one light grey skein from the dye bath and left the white ones still there. I washed the skein and it is in the picture above.

Yesterday I put more madder to soak and today I am going to set up two more madder baths in the greenhouse. There is still room for my tomatoes and wine in the greenhouse, but I wonder how much room I have for tomatoes next summer:-) A battle between good tasting own tomatoes and good colored yarn...

2 comments:

  1. Hieno punainen! Ensi keväänä sitten rakennatte kasvihuoneen lisää jossa lankoja täynnä olevat saavit ja tynnyrit saavat tekeytyä puretuksen ja värjäyksen eri vaiheissa... ;D

    ReplyDelete
  2. Niin onkin hieno:) en ole koskaan saanut tuollaista tavallisilla menetelmillä. Otan tänään loput langat pois, pesen ja kuivaan, kuvia ja juttua niistä kunhan ehdin.
    Kuule, kyllä varmaan osa kasvihuoneesta pyhitetään ensi kesänä värjäykselle, hieno mielikuva tuo, minkä maalasit sanoilla komenttiisi!

    ReplyDelete