Sunday, June 24, 2007

Kokenillivärjäystä Dyeing with cochineal

Eilen värjäsin kokenillilla, vaikka juhannuksen kunniaksi olisikin koivunlehtivärjäys ollut ajankohtaan sopivampi. Nyt vain oli tarve kokenillilangoille ja koivunlehdet joutuvat odottamaan:)

Liotin 80g kokenillia yön yli, sitten keitin niitä pikkukattilassa n30min ja lopuksi lisäsin kiehuvaan liemeen 40g viinikiveä. Sekoitin sitten liemen isompaan kattilaan lämpimään veteen ja laitoin kilon alunalla esipuretettuja tumman harmaita lankoja värjäytymään. Nostin lämmön vajaaseen 90 asteeseen ja annoin lankojen värjäytyä reilun tunnin. Sitten langat pois ja lisäsin liemeen uuden 80g satsin keitettyä viinikivellä terästettyä kokenilliä.
Nyt liemeen menivät alapuolella olevassa ensimmäisessä kuvassa olevat verihelttaseitikin jälkivärit, jotka tietysti sellaisenaankin olisivat olleet ihan ok, mutta minulla on niitä aika paljon ja tarvitsin punaisempaa väriä myyntiin. Näitä oli myös yhteensä kilo, kolmea eri sävyä, ja reunimmaisissa oli ollut harmaa pohja. Nämä oli aikoinaan puretettu alunalla, joten en nyt lisännyt puretusainetta vaan väri tarttui hyvin jo langoissa olevaan. Värjäysaika oli taas reilu tunti ja lämpö vähän alle kiehumispisteen.

Näiden jälkeen tuli jälkivärejä vielä 800g vaalean harmaata, jolle laitoin puretusaineen liemeen, alunaa 10g ja viinikiveä 2g/100g lankaa. Tämä oli siis ensimmäinen jälkiväri, toiseen jälkiväriin meni 600g vaalean harmaata, alunaa puretukseen ei viinikiveä ja kolmanteen vielä riitti väriä 500g edelleen vaalean harmaata, puretukseen alunaa ja viinikiveä, kuten ensimmäisessäkin jälkivärissä.
Yllättävän hyvin tuli väriä, 160g kokenillia ja lankaa värjäytyi 3,9kg. Kokenillia ei ole aina välttämätöntä esipurettaa, se tarttuu melko hyvin lankaan vaikka puretusainetta olisikin värjäysliemessä, mutta yleensä kyllä esipuretan, jos vain ehdin.

Jälkimmäisessä kuvassa tummat ovat tumman harmaalle värjättyjä ja vadelmanpunaiset noita verihelttaseitikkipohjalle värjättyjä, niiden väri on kyllä kuvassa hiukan väärä, eivät ne ole ihan noin hohtavan aniliineja ja toisaalta osa on tummempia oikeasti. (En saanut värejä ihan kohdalleen, kun mieheni ei ollut auttamassa) Kaikkein tummimpien ja keskellä olevien vaaleampien väri on kylläkin aika oikea.
Keskellä oleva vaalea on toinen jälkiväri, muut jälkivärit olivat vielä pesussa (ukkoskuuro uhkasi ja tuli hiukan kiire), laitan kuvia lisää, kunhan olen saanut kaikki kuivaksi ja selvitettyä.




In English

Yesterday I dyed with cochineal. Birch is a Midsummer tree here in Finland, it is used to decorate porches and gates in Midsummer so to dye with birch would have been a thing to do in Midsummer.. but I needed cochineal reds so birch leaves have to wait:)

I soaked 80 grams of cochineal over night, boiled it for 30 minutes in a little kettle and then added 40grams of cream of tartar. I then put the cochineal to a bigger pot (added more water) with one kg of alum premordanted dark grey yarn, and simmered in 90C for a little over an hour.
This gave me darkest color in the bottom picture.
I then added to the bath another 80 grams of cochineal, boiled the same way as before, and put the yarns of the upper picture to the bath. They were dyed with Cortinarius semisanguineus mushroom already, and even though their color was ok, I have so much of them and now I needed more reddish colors. There were three different shades of orange, two of them were dyed on grey yarn and one on white yarn. They were already mordanted when dyed orange so I didn't add any mordant to the bath and after simmering one hour I took them from the bath. They are on the right in the bottom picture, but now I have to say their color isn't exactly right (my husband isn't now home to help me get the colors right) even though the other colors in the picture are ok. They are really a little darker and not so bright raspberry color. I will try to post more pictures when all the yarn is dry and sorted out.

After these two baths, I got three afterbaths from the same pot, all of them were on light grey yarn, first was 800grams, mordanted with 10% alum and 2% cream of tartar, second 600 grams, mordanted with only 10% alum and last 500grams, mordanted again with alum and 2% CoT. In the picture is the second afterbath, the other ones were still waiting to be washed when I took the picture (I was in a little hurry today, it was going to start to rain, that's why I had to take the picture without all the yarn now).

I got quite a lot of good colored yarn from 160 grams of cochineal: 3,9kg all together and now I am very pleased with this weekends work.

3 comments:

  1. Hei Leena!
    Ai että on ihania värejä kokenillilla! Aivan hurmaavia! Itse en ole värjännyt vielä muilla kuin itse keräämilläni kasveilla/sienillä. Kiitos myös torikuvista. Tsemppiä kesääsi. Varmaan eivät oikein tunnit päivässä tahdo riittää, kun sekä värjäys ja myyntityö painottuvat kesään!
    Larisa

    ReplyDelete
  2. Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.

    ReplyDelete
  3. Hei Larisa,
    kaikkein mieluiten minä värjäisin vain sienillä, mutta sitten pitää taas toisaalta tehdä sitä, mistä muut pitävät, eikä tälläisia värejä saa suomalaisilla isoja määriä helposti, vähän sama juttu sinisen kanssa. Morsinkoa tekisi mieli viljellä, mutta aika ei riitä. Vielä minä joskus..

    Ja ovathan ne hienoja värejä ja kuitenkin luonnonvärejä, se on ollut minulle tärkeä asia.

    ReplyDelete