Viime syksynä kokeilin viimeisen väritatar-uuton jälkeen liemen pelkistystä fruktoosilla, samoin miten olen tehnyt jauhemaisen luonnonindigon kanssa, siitä enemmän täällä.
IN ENGLISH
Last autumn I tried fructose vat with my own japanese indigo. More about fructose vat with natural indigo powder, here .
Indigon esiasteet uutetaan ensin tuoreista lehdistä hauduttamalla 50-60°C vedessä 3-4 tuntia, jolloin lehdissä olevat entsyymit vapauttavat esiasteet liemeen. Sen jälkeen lehdet siivilöidään pois, ja liemeen sekoitetaan emästä, normaalisti kidesoodaa, mutta koska fruktoosikyypissä pitää ohjeiden mukaan käyttää sammutettua kalkkia, käytin sitä myös tässä tuoreiden lehtien kanssa.
Tuoreita lehtiä oli 1,3kg, ja uutetta oli n 5litraa ja lisäsin siihen 70g sammutettua kalkkia. Alla olevassa kuvassa miltä liemi näytti heti lisäyksen jälkeen.
IN ENGLISH
The precursors of indigo are extracted from fresh leaves by keeping the leaves in 50-60°C for 3-4 hours, during which time the enzymes in the leaves release the precursors to the vat. Then the leaves are strained out, and an alkaline is added to the vat. Normally I would use washing soda, but because the instructions recommend slaked lime for the fructose vat, I used it also here with the fresh leaves. I had about 5 litres of the extraction from 1,3kg of fresh leaves, and I added 70grams of slaked lime to it. In the picture below is how it looked right after adding the lime.
Emäksen lisäyksen jälkeen lientä hapetetaan 10-15 minuttia lorottamalla lientä edes takaisin, jolloin siihen pääsee happea. Hapen vaikutuksesta esiasteet yhdistyvät indigotiiniksi. Tässä vaiheessa näkyi heti, että liemi oli erinäköistä kuin jos emäksenä olisi käytetty kidesoodaa, kuvia mm täällä . Nyt liemi oli kuplien alla hyvin sameaa. Lämpötila oli n 40°C ja pH 11.
IN ENGLISH
After adding lime the vat is oxydized for 10-25 minutes by pouring back and forth so that oxygen gets in the vat. In the presence of oxygen the precursors combine to indigotin. Now I could see that using slaked lime as an alkaline, the vat looked different at this time, than it would look when I use washing soda, pictures of it here. Now the vat looked murky under the bubbles. The temperature was about 40°C and the pH 11.
Liemi 15 minutin hapetuksen jälkeen.
The vat after oxydizing 15 minutes.
Hapetuksen jälkeen lisäsin liemeen 40g kertaalleen käytettyä krappia ja 100g hedelmäsokeria. Krappi auttaa hedelmäsokeria indigon pelkistämisessä, myös henna toimii yhtä hyvin. Krapin ei tarvitse olla uutta, koska sen tarkoituksena ei ole värjätä vaan ainoastaan toimia välittäjänä pelkistyksessä. Nostin liemen lämpötilan nyt 60°C, jonka jälkeen laitoin levyn kiinni ja lämpö laski hiljalleen.
IN ENGLISH
After oxydizing I added 40 grams of used madder and 100grams of fructose to the vat. Madder helps fructose to reduce the indigo, also henna works well. Madder doesn't have to be unused, because it isn't there to dye but to feed the bacteria and help fructose in reduction.
After adding madder and fructose I raised the temperature to 60°C, and then turned the heat off and let it slowly cool a little.
Puolen tunnin jälkeen liemi näytti tältä, tarkkaan katsoessa näkee reunoilta että pinnan sinisen värin alla liemi on kellanvihreää.
IN ENGLISH
After half an hour the vat looked like this, if you look carefully you can see from the top side, that under the blue surface and bubbles, the liquid is greenish yellow below.
Fruktoosikyypissä on tärkeää (toisin kuin normaalissa indigokyypissä), että indigopitoisuus on suuri suhteessa nesteen määrään. Mikäli olisin lisännyt liemeen vettä, lanka olisi värjääntynyt vielä vaaleammaksi kuin nyt. Uutosta siis 5litraa, joten liemeen ei mahtunut kuin yksi vyyhti kerrallaan. Lämpötila oli nyt n 45°C.
IN ENGLISH
With fructose vat it is important that the indigo content is big in relation to the amount of the liquid (unlike when the reduction is done with hydrosulfite). if I had added more water to the vat, the yarns would have dyed even paler blue than they did now. I had 5 litres of liquid, so there was room for only one skein at a time in the vat. The temperature was now 45°C.
Fruktoosikyypissä langan väri on saa aina turkoosin tai vihertävän sävyn ensin, mutta viherrys lähtee pois pesussa ja jäljelle jää sininen väri. Takana olevat langat ovat edellispäivän väritattarella ja hydrosulfiitilla pelkistettynä värjättyjä.
IN ENGLISH
To me the fructose vat always gives greenish or teal shade to the yarns at first, but greenish shade washes out and the final color is blue. The yarns in the back line were dyed with japanese indigo the previous day with hydrosulfite for reduction.
Pidin lankaa liemessä kaksi kertaa ja n 15 minuttia kerrallaan, hapettaen välissä saman aikaa. Alla olevassa kuvassa yläkuvan lanka on toiseen kertaan liemessä, jotta väristä tulee tummempi.
IN ENGLISH
I dipped the yarns twice, about 15 minutes at a time, and about the same time in the line between the dippings. In the picture below there is the same yarn for the second dip as in the picture above.
Annoin liemen levätä ennen seuraavaa lankaa vajaan tunnin, lämpö nostettu 55°C.
I let the vat rest for an hour before adding the second skein. The temperature was 55°C.
Toinen vyyhti oikealla kahden dippauksen jälkeen, selvästi vaaleampi kuin ensimmäinen.
The second skein on the right after two dippings, paler color than the first.
Alla ensimmäinen vasemmanpuolimmainen ja keskimmäinen toinen lanka pestyinä, jolloin viherrys on hävinnyt ja jäljellä on sininen väri. Kaikkein oikeanpuolimmaisen on kolmas pesemätön vyyhti samasta liemestä.
IN ENGLISH
Below the right hand skein and the skein in the middle are the first and second skein, but now they have been washed and the green shade has vanished. The skein in the right is third in the same vat, not yet washed.
Tuli ilta, ja jouduin jättämään liemen yöksi. Aamulla liemen pH oli laskenut 10, ja lämpötila 30°C.
The night came and I had to leave the vat for the night. The pH had dropped to 10 and the temperature was 30°C in the morning.
Lisäsin liemeen 50g hedelmäsokeria ja nostin lämmön 60°C, puolen tunnin jälkeen pinnalle oli kertynyt kellanvihreää vaahtoa.
I added 50grams of fructose to the vat and raised the temperature to 60°. After 30 minutes there was some greenish foam in top of the vat.
Lisäsin vielä neljännen vyyhdin liemeen, mutta kahden dippauksen jälkeenkin lanka jäi hyvin vaaleaksi, liemessä ei ollut enää indigoa jäljellä.
I added the fourth skein to the vat, but even after two dippings the color was quite pale. there was not much indigo left in the vat.
Yllä olevassa kuvassa kolme ensimmäistä lankaa pestyinä, neljäs vielä pesemättä, mutta alla olevasta kuvasta näkee miten hennon siniseksi se jäi pesun jälkeen. Viidenteen vyyhtiin ei tulut sitäkään väriä enää.
IN ENGLISH
In the picture above the first three skeins are washed with final color, but the fourth is unwashed greenish color, and in the bottom picture you can see it after washing with the final very pale blue color. There was not any blue left in the vat for the fifth skein.
En tiedä, miksi fruktoosipelkistyksellä väri on riippuvainen nesteen määrästä suhteessa indigoon, mutta näin vain on.
IN ENGLISH
Fructose works also with fresh indigo bearing plants, but had I used hydrosulfite I had been able to dye three times as much yarn, and gotten darker blue. Anyway, this is a good way to dye, and japanese indigo is so prolific that it is no problem to use more leaves, just remember to keep the amount of the liquid small, and I'm sure this vat will give darker blue. I quess also woad would work, but I would need to use even more leaves than with japanese indigo, perhaps about 2-3 kilos of leaves/5 litres of water/100grams of wool.
I don't know why with fructose vat the color is dependent on the amount of the liquid in relation of the amount of indigo, but it is.
Very interesting experiment with the fructose vat! Now I am curious why the fructose vat doesn't give as much color as a hydrosulfite vat, from the same amount of leaves. The colors are very pretty, just not as deep as one would expect.
ReplyDeleteI would also like to know the answer to that! I think also with natural indigo powder you need a lot more indigo in fructose vat to get the same hue and still it doesn't dye as much yarn.
DeleteThanks so much for keeping such careful notes, Leena, and for sharing the information. Your results are fascinating! It's almost too bad that turquoise colour is fugitive, isn't it?
ReplyDeleteThanks Louisa, yes I agree that the turqoise and green are very pretty:). I don't know what in fructose vat makes that color, but it washes out, and the blue is left. The same thing happens with natural indigo powder with fructose.
Deletejälleen niin mielenkiintoinen postaus, kiitos Leena:)) mielenkiintoinen mysteeri tosiaan, kyyppi näyttää kuvissa niin vahvalta ja kuitenkin langat värjäytyvät vaaleammiksi. itse en ole koskaan tehnyt fruktoosikyyppiä, mukavaa siksi seurata Sinun kokeilujasi.
ReplyDeleteKiitos Ilona.
ReplyDeleteTuo kyyppi tosiaan käyttäytyi samalla tavalla kuin miten fruktoosikyyppi indigojauheella, joten siinä mielessä onnistui, mutta olisi kiva saada tieteellisempi selitys sille mitä fruktoosikyypissä tapahtuu ja miksei se käyttäydy samalla tavalla kuin kemiallinen kyyppi.
hei Leena olen nyt kirjoittanut sienivärjäyksistäni, valmis sivu ei vielä ole (esim sienten väriaineet viel uupuu), kuten postauksessani "prosessikirjoittamistako? yritin avata lukijoilleni, kirjoitan sivuja pikku hiljaa kun aikaa liikenee. olisin todella iloinen, jos ehtisit jossain raossa käydä vilkaisemassa sivua http://viinasilta.blogspot.fi/p/sienet-varjarin-padassa.html , ja kertoa miltä ne sinun silmissäsi näyttävät, onko niiden tekemisessä järkeä vai ei. ovatko linkitykset sivuillesi ok jne. alunperinhän, kun aloin värjäyssivujani kirjoittamaan, tarkoituksenani oli kertoa kasveista, niiden kasvuympäristöstä, niiden käytöstä yleensä ja erityisesti värjäämiseen omakohtaisten kokemusteni kautta. Jossain vaiheessa tuntui, et värjäyssivustoja on niin paljon, et miksi ihmeessä minäkin niitä kirjoittelisin, nyt palasin kuitenkin aiheen pariin uudelleen, toimivathan ne itselleni ainakin erinomaisena päiväkirjana ja niitä on hauskaa kirjoitella.
ReplyDeletejään odottelemaan mahdollista palautettasi, siitä jo etukäteen kiittäen ja ryhdyn kirjoittelemaan vaihteeksi hieman tiikerikaunosilmästä värikasvina, on niin harmaa räntäsateinen päivä, et pakko päästä ihanien kukkakuvien pariin hetkeksi:))
kaunis kiitos Leena kommenteistasi:))
DeleteThanks Leena! Very helpful tips! Interesting to add matter in order to help the reduction process. We have always used the madder root and the fructose separately. We will on investigating to get darker shades using fructose! Kiitos!
ReplyDeleteThank you, I hope this will be helpful to others too. If I had dipped the first skein more times (4-6) instead of adding new skeins to the bath, I think the first color would have become darker. Also if I had used more leaves the color would have become darker. In my experiments madder or henna has helped the reduction and I get more color when I use them. Perhaps with madder and henna also the vat turns into fermentation vat if kept for several days.
DeleteYou have very interesting web site, I wish I could read spanish:(