Kasveilla ja sienillä värjätessä väri kiinnitetään lankoihin metallisuolojen eli ns. puretusaineiden avulla. Yleisin puretusaine on aluna, ja sitä käyttämällä väreistä tulee yleensä voimakkaampia, kirkkaampia ja myös pysyvämpiä kuin mikäli mitään puretusainetta ei käytettäisi. On myös olemassa kasveja, jotka keräävät maasta itseensä tavallista enemmän alumiinia, ja näitä kasveja on käytetty alunan sijasta purettamiseen, Pohjoismaissa lieot ovat tällaisia kasveja. Alumiini on hyvin tiukasti kiinni lieoissa, ja sen uuttaminen on hidasta, kestäen useita päiviä. Nykyään lieot ovat melko harvinaisia, eikä niiden käyttöä voi suositella isommassa mittakaavassa puretukseen. Jenny Dean on kokeiluissaan kuitenkin todennut liekojen todella toimivan samalla tavalla kuin alunan, eli antavan saman värin verrattuna alunapuretettuun.
Viime viikolla hänen blogissaan oli mielenkiintoinen selostus kokeilusta, missä hän vertasi alunapuretusta, liekopuretusta ja "vesiheinäpuretusta" kokonaan purettamattomaan värjätessä pensasväriherneellä keltaista.
Tuloksesta näkee hyvin, että liekopuretus antoi saman värin kuin alunapuretus, kun taas vesiheinällä "puretetulla" langalla väri on sama kuin kokonaan purettamattomalla, eli vesiheinä ei selvästikään ainakaan tässä kokeilussa toiminut kuten alunapuretus eikä sitä voi käyttää alunan asemasta. Tosin vesiheinä oli kuivattua eikä tuoretta, mutta tuntuisi kyllä oudolta jos alumiini olisi hävinnyt kuivauksessa. Jotkin keltaiset väriaineet kyllä muuttuvat ja voivat hävitä kuivatuissa kasveissa. Monistä värikasveista sanotaan, että niitä pitäisi käyttää tuoreena, samoin kuin sitten toisia vain kuivattuna.
Arvostan kovasti sitä miten hän näissä kokeiluissaan aina pitää vertailuna purettamatonta, ja tässä tapauksessa vielä liekopuretettua, jolloin lopputulos on paljon informatiivisempi.
Mutta siis mitä ihmeen "vesiheinäpuretus"? Eurooppalainen värikirjallisuus ei tietääkseni puhu mitään vesiheinästä eli pihatähtimöstä (Stellaria media), mutta näin sanotaan suomalaisessa vanhemmissa värikirjoissa.
Marketta Klemola: Kasvivärjäys (v. 1978) sanoo: "Koko kasvista vaaleankeltainen väri. Käytetään vain tuoreena. Sisältää itsessään puretusainetta".
Hulda Kontturin Luonnonväreillä värjäämisestä (1945) sanoo "Kasvia voi tuoreena käyttää puretusaineena ja alusvärinä. Väri on vaaleankeltaista. Kasvi kelpaa tuoreena koko kesän."
Alina Hellen: Kotivärjäyskirja (v.1919) sanoo seuraavaa: "Pihatähtimöä (Stellaria media) sekä sellaista rikkaruohoa, joka kasvaa väkevässä, kosteassa maassa, voidaan kesäaikaan käyttää keltalieon asemasta. Keitettynä rautapadassa saadaan siitä kaunis, harmaanviheriä väri."
Missään näistä kirjoista ei ole reseptiä, missä olisi käytetty vesiheinää joko värjäykseen tai puretukseen, vaikka Hellen'in kirjassa erilaisia reseptejä on 648. Mikäli vesiheinä olisi hyvä, niin olisi luullut sitä olleen edes jossain reseptissä. Keltalieosta (Lycopodium complanatum) Hellen sanoo: "Kootaan aikaisin keväällä lumen sulaessa. Käytetään pohjaväriksi siniseen sinilastun ja punaiseen mataranjuurien kanssa." Tästä kirjassa on neljä reseptiä sinilastun ja yksi resepti krapin kanssa, jossa liekoa on käytetty puretteena alunan asemasta (sama liekopuretuksen resepti löytyy Terttu Hassin Luonnonvärjäys-kirjasta).
Keltalieko itsessään antaa vaaleankeltaisen värin.
Voiko olla mahdollista, että Hellen onkin tarkoittanut, että vesiheinä vain antaa saman värin kuin keltalieko, eikä sitä, että se toimisi samalla tavalla alunan kerääjänä maasta ja puretteena kuin keltalieko. Hellen selvästi sanoo, että mikä tahansa rehevän paikan rikkaruoho toimii kuten vesiheinä, ja ihan varmasti vaaleankeltaista voi saada melkein mistä vaan.
Kontturi on sitten toistanut tätä vesiheinän osalta, mutta lisännyt sanan puretusaineena, alusvärin lisäksi. Ja Klemola toistanut edelleen samaa. Ja nyt sitten se onkin jo fakta. Kontturin ja Klemolankaan kirjoissa ei ole missään reseptissä, miten vesiheinää pitäisi käyttää, joten on epäselvää, ovatko he itse kokeilleet sitä.
Ja muuten: vaikka Terttu Hassin kirjassa v. 1977 (jota myös arvostan kovasti) kerrotaan liekopuretuksesta, niin hän ei mainitse ollenkaan vesiheinää. Olikohan hän kokeillut ja huomannut sen tehottomaksi? Nämä ovat kuitenkin vain arvailuja minulta.
Onkohan missään vanhemmassa, 1800-luvulta olevassa värjäyskirjassa mitään vesiheinästä? Ruotsissa ainakin on ollut tätä vanhempia värjäyskirjoja ja Suomeen on hyvin voitu kopioida tietoja sieltä. Missä on alkuperäinen resepti, jossa sanotaan, että vesiheinä toimisi kuten aluna tai lieot?
Skotlantilaisen Su Griersonin kirjassa The Colour Couldron (v.1986) vesiheinästä sanotaan, että tietoja vesiheinän käytöstä värjäyksessä on Norjasta: Hoeg: Planter og Tradisjon (v.1976) mukaan vesiheinä on ollut mukana mustan värjäämisessä (mutta ei kerro miten), ja Hilda Christensen: Laerebok i Farvning med Planter (v. 1935) sanoo Griersonin mukaan, että vesiheinää on käytetty puretteena sinisille väreille, ja että se sisältää paljon kaliumia. Grierson kokeili vesiheinällä värjäystä, mutta sai vain oliivinruskeaa rautapuretuksella, mutta tämä väri olisi voinut olla pohja sitten mustaa värjätessä muiden tanniinia sisältävien kasvien kanssa.
Olisi mielenkiintoista kuulla onko Christensenin kirjassa tarkkaa reseptiä vesiheinän käytölle, vai onko sekin vain epämääräinen viittaus johonkin varhaisempaan kirjaan.
Puretus-nimityksen käyttö muista kuin todellisista metallipuretteista on minusta hiukan harhaanjohtavaa. Näille muille kasviperäisille aineille, jotka voivat auttaa värien kiinnittymisessä (tai sitten eivät auta), pitäisi olla jokin muu nimitys. Muuten taas tulevaisuudessa uusi värjärisukupolvi yrittää saada selkoa samoista väärinkäsityksistä (sikäli kuin ne ovat väärinkäsityksiä) mitä me nyt.
EDIT
Kommenteissa on mielenkiintoisia tietoja varhaisemmista kirjoista ja näyttääkin siltä, että samaa sinipuu-aluna-vesiheinä-reseptiä on toistettu jo ainakin v 1817 saksalaisen Ehler'in värjäyskirjan reseptin mukaan kirjasta toiseen. Suomeen resepti on selvästi tullut Norjasta 1900-luvun alussa, mm Emäntälehti v 1904 (Coloriasto) on ohjeita mitä on saatu Norjasta Hilda Christenseniltä (jonka kirjassa on mm tuo sinipuu-aluna-vesiheinäresepti). Alina Hellen oli myös ollut jo keväällä v 1902 Norjassa oppimassa kasvivärjäystä Käsityön ystävien toimesta ja sitten myöhemmin julkaissut suomeksi kasviräjäysvihkosen (Coloriasto, Borgåbladet 24.2.1904 ja Kansanvalistuseuran kirja-arvostelu) ja tuonut sieltä tietoa tänne. Missään muussa yhteydessä vesiheinästä ei puhuta näissä vanhemmissa kirjoissa, ainoastaan sinipuun kanssa värjätessä ja silloinkin alunan kanssa, ei sen asemasta. Jokin merkitys sillä varmasti on värin sävyn tai pysyvyyden suhteen sinipuulla värjätessä, vaikka alumiinia se ei kerääkään itseensä maasta kuten lieot.
IN ENGLISH
When dyeing with natural dyes, the dye is attached to the fiber with so-called mordants. The most common mordant is alum, and with it the color is usually brighter, more saturated and usually also more lightfast, compared to if there was no alum used. There are also plants, which are aluminium accumulators, and those can be used instead of alum. In Scandinavia clubmosses are such plants. Alum is bound very tightly to the clubmosses and extracting it is a lengthy process taking several days. Also clubmosses are not very common any more, so their use for larger scale dyeing is no longer recommended, but Jenny Dean has proved in her experiments that they do contain alum, and with clubmosses as mordants it is possible to get the same shade as with using industrial alum.
Last week she had written in her blog an interesting experiment where she had compared yarns mordanted with alum, clubmoss, chickweed and no mordant when dyeing with dyer's broom. It is clear from her picture that clubmoss gave the same color as alum, while "chickweed -mordanted"- yarn was the same color as the sample with no mordant. So in her experiment it seemed that chickweed could not be used instead of alum for mordanting. I really appreciate her experiments, she always has an unmordanted yarn for comparaison, and it gives much more information.
So where did this use of "chickweed mordant" come from? It comes apparently from Scandinavia, and the following are from older Finnish dyebooks.
Marketta Klemola: Kasvivärjäys (Plant dyeing) 1978 says: "Whole plant gives pale yellow color. It is used only fresh. The whole plant contains mordant in itself."
Hulda Kontturi: Luonnonväreillä värjäämisestä (About dyeing with natural dyes) 1945 says: "This plant can be used fresh as a mordant and as a base color. It gives pale yellow color. It can be used fresh all summer."
Alina Hellen: Kotivärjäyskirja (Home dyeing book) 1919 says: "Chickweed (Stellaria media) as well as such weeds which grow in rich moist ground, can be used instead of clubmoss (Lycopodium complanatum) in the summertime. If it is boiled in iron pot it gives beautiful greyish green color."
None of these books give exact recipe how to use chickweed as a dye or as a mordant, even though Hellen's book contain 648 recipes. I would have thought that if chickweed was any good, there would have been a recipe for it.
About clubmoss Lycopodium complanatum Hellen says the following: "Harvested early in the spring when the snow melts. It is used as a base for blue with logwood and for red with madder". In this book there are four recipes where clubmoss is used with logwood for blue and one recipe with madder for red, and in these recipes the clubmoss is used and extracted during four days, just like Jenny Dean had done in her experiments.
This clubmoss used alone gives pale yellow color.
Could it be that Hellen had only meant that chickweed (and other weeds growing in rich moist places) gives the same color as clubmoss, and could be used for that color like clubmoss, instead of being used as a mordant like clubmoss? Then 30 years later Kontturi has repeated this in her book, and added that it can be used as a mordant, perhaps misunderstanding Hellin. And then again 30 years later Klemola states as a fact that chickweed can be used as a mordant. Neither Kontturi or Klemola give any recipes so it is unclear if they had experimented this themselves.And so now chickweed is a mordant.
There is yet another Finnish dye book from 1977 by Terttu Hassi (whom I also admire very much), and although she describes how to use clubmoss for mordant the same way as Hellen, she does not mention chickweed at all. Could it be that she had tried it and found not working? This is only speculation from me.
I would like to know if any for instance Swedish or Norwegian dyebooks from 1800 -1900 mention chickweed and if they give recipes for it's use. It is very possible that Finns have read earlier Swedish books. Where is the first mention of chickweed being used instead of alum of clubmoss?
Su Grierson: The Colour Couldron (1986) says about chickweed that it is mentioned in Norwegian dyebooks: Hoeg, Planter og Tradisjon (1976) mentions chickweed being used when dyeing black and Hilda Christensen Laerebok i Farvning med Planter (1935) says that chickweed has been used as a mordant plant for blue dyes (but doesn't say how), adding that it contains much potash.
It would be very interesting to hear if anyone has read the Christensen book and if there is in it a recipe how to use chickweed, or if also this is just a something taken from an earlier written book.
Grierson experimented with chickweed but got only olive brown with iron mordant. This color could have been used as a base for dyeing with tannin bearing plants to get black.
I think that using a word mordant in connection of any other than actual metal mordants can be misleading. There should be another name for these plant derived substances which may (or may not) help fixing natural dyes, unless they really act the same way as actual metal mordants. Otherwise in another 30 years there will be a new generation of dyers wondering again the same things we are wondering now.
EDIT
There are interesting recipes and information about old books in the comments, please read them. It seems quite clear that the same recipe for dyeing with alum-chickweed-logwood is mentioned already in 1817 in German Ehlers book (but who knows if it is even an older recipe), and the same recipe occurs after that in many books in Germany and Norway, and then in the beginning of 2000 century in Finland, and it seems the knowledge came here from Norway, according to a newpaper article Emäntälehti from 1904. Also Alina Hellen, who has writen the earliest Finnish dye book had been in Norway already in 1902 to learn dyeing (Coloriasto, Borgåbladet 24.2.1904) In these older books chickweed is only mentioned in connection to logwood, not in any other recipes, so it is clear that dyers had thought it is beneficial when dyeing with logwood. Perhaps it changes the shade or the fastness of the color.
I have the book by Hilda Christensen, 4th version from 1932. She describes the plant and then (pg. 37): " Den benyttes frisk hele sommeren og kan törres til vinterbruk. Den avgir ikke nogen farve, men brukes som beisning for bla farver av brissel".
ReplyDeleteOn pg. 95 there is this recipe:
"55. Mörkt blatt med vasarv.
250 gr, garn.
1 bötte frisk vasarv.
32 gr alun.
50 gr brissel.
Vasarven utkokes 1 time og files. Suppen tilsettes alunen, som omröres vel. Heri har man nu det vate, ubeisede garn og lar det koke i 1 time, hvorpa man tar det op. En liten pose som er fylt med den opblötte brissel, koker i suppen 1/4 time.
Heri har man nu atter garnet og lar det koke sammen med brisselposen i 1 time.
Garnet ligger i suppen til den er kold.
Vil man have mörjere farve, tar man mer brissel.
For denne farves holdbarhet gjelder det samme som ovenfor nevnt.
Ambra, thank you so so much!!
ReplyDeleteI thought that maybe no-one hd that book, but asked anyway.
If I understand correctly, it says frist that it can be used either fresh or dry, and does not give any color itself but can be used as a mordant for dyeing with "brissel", is this logwood?
And in the recipe chickweed is first cooked, then alum added, then yarn to that bath and mordanted, and afterthat dyed with brissel. I wonder why use chickweed together with alum, perhaps it gives something to the final color. Many old dye recipes contain several plants or ingredients, while now we usually only use one ingredient.
So now according to this it seems you still need alum, even if you use chickweed. This cleared this a lot, it might be that this is what is meant in the Finnish books, too, but when they don't give a recipe, it was impossible to know.
Thank you again Ambra!
Yes, I was very pleased when I found it for sale on the internet at some Dutch used bookseller :)
ReplyDeleteBrissel is "den rödbrune, sortsktie kjerneved av kampchetreet (Haematoxylon campechianum)... so yes it is Logwood.
And the translation is that it can be used fresh the whole summer, but used dry in winter. It doesn't give any colour itself but can be used as mordant for blue colour using Logwood.
The recipe is for dark blue. It states that the Stellaria is boiled for one hour and then sieved. Add to that the alum and stir well. Then put in the wetted unmordanted fibers and let it cook for 1 hour and then take it up. Fill a small bag with logwood which had been made wet. Let it boil in the dye liquor for 15 minutes. Then put the fibers in again and let it boil with the logwoodbag for one hour. Let the yarn cool in the dye liquor. If a darker colour is desired then use more Logwood. THe warning about the colour is that is is fast enough for clothing, but shouldn't use it for carpets.
Leena, in the german dye book "faerbbuch" bei emil spraenger, he describes the use of "vogelmiere (stellaria media or chickweed)" in dyeing, because it contains a lot of potash (kali). it can be used fresh or dried. it is used for dyeing with logwood. the herb is boiled for an hour, then strained off and alum is added. the yarn is mordanted in this solution for an hour as usual. into the same dyebath is added a bagful of previously soaked logwood and boiled (simmered?) for 1/4 to 1/2 hour. the mordanted yarn is dyed for 3/4 to 1 1/4 hours in this liquid. now the bag is taken out, but the yarn stays in the bath until cooled off. supposedly this helps with the development of colour. not sure this helps:) I have a question for you, too:
ReplyDeletedo you know the fungi Sarcoscypha coccinea (picture here: http://de.wikipedia.org/wiki/Scharlachroter_Kelchbecherling) the english name is lovely: scarlet elf cup:) I found them close to where I live and I was wondering if this maybe can be used for dyeing?
Thanks Ambra!!
ReplyDeleteBettina, thank you, What year was Spraengers book published? The recipe looks exactly like the one in Christensens book. Thank you, it helps to clear things when you see how the same recipes circle and where they may originate.
I looked up that fungi (it grows here too in the spring, but not very common), and I'm sorry to say, that my Swedish dye book says that it is not good for dyeing, the color comes from carotenoids which don't attach to the fiber, but I have not tried them myself. In american Bessette's book there is a related Sarcoscypha species which she lists with dye duds, so no color there either:(
Kiitos Leena taas upeasta salapoliisintyöstäsi. Mielenkiintoinen asia. Kokeilin kerran vesiheinää laihoin tuloksin, mutta kesällä voikin kokeilla veiheinää alunan kanssa! Tulisikohan siinä oikeasti joku pieni lisäsävy lankoihin?
ReplyDeleteLarisa
(p.s. Yle radion areenassa Yle Tampereen alta löytyy suorassa lähetyksessä tehty haastattelu minusta)
Hei, Larisa, pitääkin laittaa tietsikan kaiuttimet kuntoon ja kuunnella sun juttu, kiitos vinkistä:)
ReplyDeleteOlen vähän alkanut ajatella, että se vesiheinä on sinipuuvärjäyksissä siksi, että se jotenkin muuttaa sitä väriä, ehkä parantaa kestoakin, tai sitähän en tiedä ennenkuin kokeilee.
Luin nimittäin Cardonista 1800-luvun sinipuureseptejä, ja vaikka siellä ei mainittu vesiheinää, niin useissa resepteissä oli jokin kellertävää väriä/mahdollisesti tanniineja sisältävä antava aine lisänä (koivunkuoria, fustic yms), jospa vesiheinä on ollut helpommin kerättävissä ja siksi jokin sovelutus tästä.
Pitäisi löytää lisää vanhempia reseptejä, joko sinipuulle, tai sitten jos jossain olisi mainittu vesiheinä tai sitä vastaava kasvi.
ich habe bei karin tegeler mit sternmiere beizen gelernt..
ReplyDeleteDie Große Sternmiere (Stellaria holostea).herzlicher gruß wiebke
Thank you Wiebke,
ReplyDeleteI have Stellaria holostea in the garden. I will have to try it:)
Can you tell me a little more about how you do it?
Leena, the spraenger book is from 1969! I only saw in the translation from Ambra that we wrote nearly the same:)
ReplyDeleteabout the fungi - thanks for the info. never mind about the "dud" qualities, but at least they do look very pretty, I think! isn't it funny that the least promising looks tend to give the best colours with plants?
Postauksesi oli monellakin tapaa mielenkiintoinen Leena. pidän kovasti tästä tutkimuksellisesta otteestasi, vain näin käsvivärjäys kehittyy edelleen. minussakin asuu pieni tutkija, rakastan selvitellä kaikenlaisia juttuja, perinpohjainen kun olen. Vesiheinä alkoi kiinnostaa todella nyt postauksesi johdosta, sitähän kasvaa täällä pihalla runsaasti.
ReplyDeleteThanks Bettina, it seems the recipe for your book has perhaps been taken from the earlier Christensen book, it is interesting to see how information goes around:)
ReplyDeleteKiitos Ilona, Minusta on sekä mielenkiintoista että tärkeääkin yrittää selvittää mistä jotkut väärinkäsitykset ovat lähtöisin, ja se taas voi johtaa johonkin muuhun mielenkiintoiseen. Niinkuin nyt tässä vesiheinätapauksessa, että sitä on käytetty alunan lisänä sinipuuvärjäyksissä (eikä yksinään!), ja seuraava jännä asia selvittää olisikin se, miten se vaikuttaa siellä. Sen tässä on myös oppinut, että on hyvin yleistä, että tietoa kopioidaan suoraan kokelematta pitääkö se paikkaansa, ja vesiheinän kanssa vielä se, miten tieto on muuttunut eri kirjoissa, yksikin sana voi antaa eri merkityksen, jota sitten voidaan tulkita eri tavalla mitä alkuperäinen kirjoittaja on tarkoittanut.
Coloriastosta löytyvässä Emäntälehden jutussa vuodelta 1904
ReplyDeletemainitaan lyhyesti "Lieko (Lycopodium alpinum). Kasvi kootaan keväällä ja kuivataan. Kasvi saa olla vedessä 3-4 päivää,
sitte vesi siivilöidään, peittaamaton lanka pannaan siihen; lanka saa olla siinä jälleen 3-4 päivää ja keitetään kerran päivässä. Kaunista harmaankeltaista.
Vesiheinä (Stellaria media). Tämä kasvi voidaan käyttää sekä tuoreena että kuivattuna liekokasvin sijasta."
http://coloriasto.blogspot.fi/2012/01/kasviaineilla-varjaamisesta.html
Hei Päivi, kiitos!
ReplyDeleteTuo liekoresepti näyttää samalta perusreseptiltä, mitä on muuallakin.
Jenny Dean oli löytänyt vanhimman reseptin v 1817 (Ehler), missä käytettiin vesiheinää alunan lisäksi sinipuuvärjäyksessä. Se resepti on täysin sama kuin mitä myöhemmissä Christensenin ja Spraengerin kirjoissa. Kun myös liekoa on käytetty monissa suomalaisissakin sinipuuresepteissä alunan kanssa, niin tulee kyllä mieleen, että nekin reseptit ovat jotain vanhempaa perua ja tuo että vesiheinää voi käyttää lieon asemasta on väärinkäsitys. Ainakaan se ei toimi samalla tavalla alunankerääjänä kuin lieot, mutta jokin vaikutus sillä tietysti on, koska sitä on käytetty nimenomaan sinipuuvärjäyksissä.
Sattuisiko Coloriastosta löytymään mitään 1800 luvun saksalaista tai pohjoismaista kirjaa, missä olisi sinipuuresepteissä käytetty lisänä vesiheinää? yritin itse etsiä sieltä silloin kun kirjoitin tuota juttua, mutta en löytänyt.
Vielä, mielenkiintoista, että tuossa emäntälehden jutussa mainitaan Hilda Christensen, vrt hänen kirjassaan oleva vesiheinä/aluna/sinipuuresepti.
ReplyDeleteThanks for this discussion, it is very interesting and contributes to Jenny Dean's experiments rather wonderfully!
ReplyDeleteIf not too late I want to add some to the discussion. Recently I dyed wool fleece with logwood for the first time. I followed for a good part a recipe from a dutch dyebook from 1973 by N. Goubitz. The recipe looks the same to me as mentioned above by Ambra. It prescribes 200% chickweed and 8% alum. It would dye lilac/purple color.
ReplyDeleteI looked for information in different places, an added some things to the recipe. I had 12 grams of logwoodpowder I believe it was sawdust. I have added a pinch of chalk and soaked two days before making the dyebath by simmering it for 30 minutes. The actual dyeing was done in an old copper pot. I hoped this would improve the lightfastness. All the wool about 60 grams turned a deep dark blue. Alum mordanted wool is a little bit paler and a little bit more towards purple compared to chickweed/alum mordanted that is like navy blue. Alum/creamof tartar is about the same as chickweed/alum. Difficult to see all the wool is really dark.
I think the chickweed does act as assistent or mordant because of this. But I don't know how. Unfortunately I forgot to add an unmordanted piece.
I don't know why the dark blue color. Was it the chalk, the chickweed, the kettle, ore my water. I am pleased with it, though. I will post pictures on Flickr, I can let you know when in this place, if you like.
I was curious what was the mordanting element of stellaria. The mordant bath smelled like spinach and the wool turned soft greenish yellow. I searched with google for chickweed mordant and find your post. Very interesting to me and I'd want to let you know of my experience. I visited your blog more often before, without reacting, I think it is wonderful and and very generous.
It is full of treasure to me to read your experience and see your results. I learn a lot.
Meta, thank you very much for sharing your experience!
DeleteIt confirms why chickweed is included in recipes with logwood, it does improve the color with logwood also by your experience.
Many times old recipes are just repeated in newer books and so it seems also in Finnish book this recipe has been taken from the older Norwegian/German books, and later Finnish books have then just said that chickweed can be used as a mordant, and not been precise that it is the logwood recipe where it is used, and even with it, it was used together with alum, not by itself.