Saturday, April 14, 2012

Notes on dyeing with birch leaves Havaintoja koivunlehdillä värjäämisestä


Vieläkin vain keltaisia:) Olen värjännyt kuivatuilla kasveilla, että saisin varastoa tyhjemmäksi ennen uutta kasvukautta, ja samalla tehnyt joitakin huomioita.
Ylläoleva kuva on otettu koivunlehdistä viime vuoden toukokuun lopulla, mutta nyt siis olen värjännyt kuivatuilla koivun lehdillä. Aiemmin olen kirjoittanut koivunlehtivärjäyksistä täällä, ja silloin, kuten aiemmin yleensäkään, en ole keittänyt koivunlehtiä porisemalla, mutta nyt kun lehdet pääsivät vahingossa porisemaan, niin huomasin, että näillä se kannattaakin (tai ainakin lopputulos on erilainen).
Lehdet oli siis liotettu yön yli (100g kuivia lehtiä/100g lankaa), liotusvedessä nyt kidesoodaa, pH 9. Seuraavana päivänä lehdet liemineen keitetty tunnin verran oikein kunnolla porisemalla, jäähdytetty ja siivilöity. Olen joko lisännyt tarvittaessa vettä ja pH on siinä laskenut, tai sitten tilkalla etikkaa, joka tapauksessa värjäysvaiheessa pH on neutraali 7. Värjäys aluna-viinikivipuretetulla langalla tunnin ja sai jäähtyä liemessä. Ja kerrankin mukana oli myös mallipätkät purettamatonta ja myös lepänkuoripuretettua lankaa.
Se mikä nyt pisti silmään oli liemen punainen väri, lankakin näytti liemessä ihan punertavalta, kuten alla olevassa kuvassa, mutta sitten kun langat otti ylös, niin punertava väri valui pois ja jäljelle jäi kullankeltainen väri. Aivan kuin kuorivärjäyksissä, joissa punainen ei myöskään tarttunut lankaan. Koivunlehdissä on varmaankin samanlaisia tanniineja ja nyt kun keitinliemi kiehui kunnolla emäksisenä niin tanniinit (tai jotkin punertavat väriaineet) irtosivat, tai ainakin tämä tuntuu siltä. Toistin vielä tämän värjäyksen uusilla kuivatuilla lehdillä ja liemi käyttäytyi samalla tavalla.

IN ENGLISH
Still more yellows:) Recently I have dyed with dried plants from last summer, so that I will have more room in my storage before the new growing season starts. Here are some new observations I have made while dyeing.
The picture above is of birch leaves in late May last summer, but now I dyed with dried leaves. I have written about dyeing with birch leaves here, and then, as I usually do, I had only simmered the leaves, not with rolling  boil, but now the leaves accidentally boiled really hard, and it seems that with birch leaves it gives better results (or at least different ones).
I had soaked the dried leaves overnight (100g dried leaves to 100g yarn), and added some washing soda to the soak water to raise the pH to 9. Next day I boiled the leaves with rolling boil for one hour, let it cool down and then strained off the bath. Before I put the mordanted yarns to the bath I checked the pH and if it was still high after I had added more water, I lowered it with a small glug of vinegar to neutral, pH 7. The yarns were mordanted with alum and cream of tartar, and for once I remembered to add also a piece of unmordanted yarn and another of alder bark mordanted yarn to the same bath.
The thing that made me wonder now was that the bath was dark red, and the yarn in the bath looked reddish (picture below), but when I took the yarn out from the bath, all the red came off, and only golden yellow was left in the yarn. This looked just like what happens with red bark baths, the red is only in the bath but can't attach to the yarn. It seems to me that birch leaves contain the same kind of red tannins (or other red dyestuffs) than some barks, and now that the leaves were boiled vigorously in high pH, the reds came out. I repeated this dyeing with another batch of dried leaves with the same results.


Tässä vasemmanpuolimmainen kirkkaampi keltainen on ensimmäisestä värjäyksestä ja oikeanpuolimmainen ensimmäinen jälkiväri.

Here the brighter yellow in the left is from the bath above, and the color in the right is from the first after bath.

Alla olevassa kartassa näytteet ovat seuraavasti:
1. aluna-viinikivipuretus
2. ei mitään puretusta, samassa liemessä edellisen kanssa
3. lepänkuoripuretus, edelleen ollut samassa edellisten kanssa.
4. aluna-viinikivipuretus, toinen jälkiväri samasta liemestä (ensimmäinen jälkiväri on yllä oikeanpuolimmainen)
5. ei puretusta, ollut samassa liemessä no 4 kanssa. Erikoista, että tästä tuli tummempi ja eri sävyinen kuin ensimmäisessä liemessä olleestä purettamattomasta no 2. Tämä on mielenkiintoinen väri, jos vain löytyisi tapa tehdä se voimakkaammaksi.
6. aluna-viinikivipuretus, värjätty tuoreilla lehdillä toukokuun lopulla (500g tuoreita lehtiä/100g lankaa), lehtiä EI keitetty porisemalla vaan haudutettiin, keitinvesi emäksinen, värjäys neutraali. Toukokuussa täytyy kokeilla tuleeko myös tuoreista lehdistä kunnolla keittämässä kullankeltaista. Pitäisi myös testata onko kullankeltaisen ja kylmän vihertävänkeltaisen valonkestoissa eroja.

IN ENGLISH
The samples below are as follows:
1. alum + CoT mordant
2. no mordant, the yarn was in the same bath as no 1
3. alder bark mordanted yarn, dyed in the same bath as no 1 and 2.
4. alum + CoT mordant, second after bath (the color from the first after bath is the one in the right in the picture above)
5. no mordant, the yarn was in the same bath as no 4. The peculiar thing about this is that the color was now darker and different shade than no 2 which was also with no mordant. This is interesting color, if only there was a way to make it stonger.
6. alum + CoT mordant, this yarn was dyed with fresh leaves last May (500g of fresh leaves to 100g of yarn). The leaves were NOT boiled, only simmered, the simmering bath was pH9, the dyeing bath was neutral. I have to try next May with fresh leaves if hard boiling gives golden yellow from them, too. I should also test if there are differences in the lightfastness of the golden yellows and lemon yellows.

8 comments:

  1. It looks like the yarns in afterbath 2 were finally absorbing more of the tannins after most of the yellows were previously exhausted. Thanks for sharing your experiments! Lovely colours.

    ReplyDelete
  2. Jännä kuinka erilaisia värejä saa samasta koivunlehtiliemestä. Itse olen värjännyt vain tuoreilla lehdillä ja väri muistuttaa tuota alimmaista. Muistini mukaan olen keittänyt niitä ihan kunnolla.

    ReplyDelete
  3. Kaunis keltainen, pitääpä kokeilla :)

    ReplyDelete
  4. Thanks Louisa, I thought just the same. I never noticed it when I dyed with fresh leaves, but also I never boiled the fresh leaves so much. And the bath seems to give at least three of those tannin colors.

    Kiitos Pia ja Tiina:) Ai sä olet keittänyt kunnolla, hmm, no nyt mun on pakko kokeilla tuoreita keittämällä korkeassa pHssa, josko saisin niin tuota kullankeltaista, kun mäkin olen tosiaan saanut tuoreista vain tuota kylmempää aiemmin. Keruuajankohtakin voi vaikuttaa, sitäkin pitäisi kokeilla..

    ReplyDelete
  5. The colours are lovely! No. 5 is especially interesting ... ah, if only there was a way to make it stronger.

    ReplyDelete
  6. reminds me a bit of the effect when dyeing with red leaves - they look red in the dye bath, but usually the pigment that attaches to the wool - dyes green! maybe the red pigment in the birch bath would attach differently, when using more acids? or alcohol? birches don't like our climate/soil much, at least the ones around here start to look sickly after a few years:(

    ReplyDelete
  7. Thanks Bettina. Birch is such an ordinary dyeplant here, and yet it seems there might be more to it than just one way and one color. More experimenting, the acids, alcohol, longer times.. the yellows must be dyed away first to reveal other colors, possibly..

    ReplyDelete