Wednesday, April 9, 2008

Birch bark dyeing .. and madder Koivunkuorivärjäystä .. ja krappia

Näiden koivunkuorienvärjäysten alku oli vuosi sitten maaliskuussa, kun kaadoimme koivuja polttopuuksi. Kun pilkotut puut olivat kuivuneet kunnolla, kuori irtosi niistä helposti. Vanhat värjäysohjeet sanovat, että tuohi on irrotettava kuoresta ja kuvana sekin irtosi aika helposti. Alla kuvassa vielä tuohellisia kuoria. Olen ihaillut kuvaa, joka näyttää minusta ihan maalaukselta. Kunpa saisi nuo värit lankoihin.
In English
The story of this birch bark dyeing started year ago last spring when we felled some birches for firewod. After the logs had been cut to pieces and dried during the summer, the bark came off easy. An old Finnish dyebook says that the outer skin of the bark (the white part) has to be separated and only the inner bark is used for dyeing and that they should be at least six months old. I have been admiring the picture of the barks, it looks like a painting itself, all the brown shades. I wish I could get those colors from the dyepot.
Pilkoin 600g kuivia koivunkuoria ja laitoin lasipurkkiin tuhkalipeään, ajattelin kokeilla saisinko koivunkuoret käymään emäksisessä liuoksessa ja niin niistä enemmän väriä irti. Kuoret likosivat reilut 2 viikkoa, mutta käymistä ei oikeastaan selkeästi tapahtunut. Liemi kylläkin muuttui jo parin päivän jälkeen tumman ruskeaksi. Kaadoin liemen kattilaan ja lisäsin vettä. Kuoret kiehuivat n 3 tuntia ja saivat jäähtyä liemessä vielä yön yli. Siivilöin tumman punaruskeat kuorenpalat liemestä (pH nyt 7) ja lisäsin 100g alunalla puretettua lankaa, jota värjäsin 80°C pari tuntia, lanka sai myös jäähtyä liemessä yön yli. Alakuvassa näkyy, miten tummaa liemi oli, vaahtokin punaruskeaa.
In English
I crushed 600grams of birch barks to pieces and put them in a glass jar and covered them with woodash lye, hoping that they would start to ferment in high pH and thus I would get more color out of the barks. I let the barks soak for little over two weeks, but they didn't really ferment and the pH stayed high. The liquid changed to dark brown in the first couple of days, so that was good. I then poured them to a kettle, added some water and boiled them for about 3 hours and then let them cool overnight. The next day I put 100grams of alum mordanted yarn to the bath and dyed for two hours in 80°C and then let the yarn cool in the bath overnight. In the picture below you can see how dark the bath is and how nice reddish brown the froth is.

Seuraavana päivänä otin langan ylös liemestä, pesin sen ja kuivasin, väristä tuli tuo 1900 kuvassa, vaalea punertavanrusehtava, vai miten tuota väriä kuvailisi. Eli liemen tumma väri ei ollut tarttunut lankaan, sama juttu kuin tammenkuorivärjäyksessäkin, vaikka siitä taas tulikin kellertävämpi ja tästä punertava. Väri on vähän kuin vaikka seitikkien kolmas jälkiväri.
Kokeilin vielä toisella vyyhdillä alunapuretettua, ja väristä tuli hyvin samanlainen. Kolmas ja neljäs vyyhti olivat sitten purettamattomia ja niistä tuli vaaleampia, väri 1901. Oikeasti väriero on suurempi, kuin mitä kuvassa näkyy. Liemi on edelleen tummaa, laitoin kuorenpalat takaisin likoamaan siihen ja odottamaan jatkovärjäyksiä. Olisin voinut kokeilla rautapuretusta, mutta pelkäsin, että väristä tulee harmaa, eikä tumman ruskea. Ehkä kokeilen sitä vielä. Onkohan kenelläkään mitään vinkkiä, mitä voisi kokeilla tuon tumman ruskean värin kiinnittämiseksi?
In English
The next day I took the yearn from the bath, washed and dried it and the color is no 1900 in the picture. Light reddish brown, I don't know how to call that color. It is more reddish than yellowish but light anyway. The dark color of the bath hadn't attached itself to the yarn, the same thing that happenend with oakbark dyeings in January, the only difference is that this is more reddish when the oakbark color had more yellow in it. I tried with anotehr skein of alum mordanted yarn and got about the same color. Then I tried with two skeins of unmordanted white yarn and got lighter color, no 1901. The difference doesn't show well in the picture.
The bath is still dark and I put the bark pieces back to it to soak while I think about what to do next. I could have tried with iron mordant, but I was afraid I would end up with grey yarn, not dark brown, but maybe I will try that. Can anyone give me a tip how that dark brown could be transferred to yarn?
Koivunkuori sisältää mm tanniineja ja siitä tuli sitten mieleen, että kokeilen toista purettamattomista vyyhdeistä pohjana KRAPPIVÄRJÄYKSELLE
Laitoin 300g krappia likoon lämpimään veteen ja annoin liota 3 päivää. Sitten laitoin liemen kattilaan, lisäsin lämmintä vettä ja 300 lankaa. Yksi vyyhti purettamatonta koivunkuorilankaa ja kaksi vyyhtiä alunalla puretettua lankaa ja sekoitin hyvin. Annoin seistä noin tunnin, jonka jälkeen laiton levyn päälle, annoin lämmön nousta vähän yli 60°C ja napsautin levyn pois päältä. Sekoittelin lankoja usein tässä vaiheessa. Lämpö jäähtyi pikkuhiljaa itsekseen takaisin huoneenlämpöön. Tässä vaiheessa langat olivat jo hyvin punaisia, mutta nostin vielä seuraavana päivänä uudelleen lämmön reiluun 60°C ja noin taas jäähtyä itsekseen. Kolmantena päivänä otin langat pois liemestä, annoin kuivua, ja pesin ne neljäntenä päivänä.
Koivunkuorilanka, no 1899, on selvästi keltaisemman punainen kuin alunapuretettu lanka, no1898, mutta voimakkaan värinen sekin.
Kuorien sisältämät tanniinit voivat toimia puretuksena alunan sijaan, antaen oman värinsä kyllä lankaan. Aion kokeilla, onko lankojen valonkestossa oleellista eroa, ja jos ei ole niin voisin kuvitella, että ainakin näitä koivunkuoria voisi käyttää puretukseen hyvällä hyötysuhteella, nyt oli 600g kuoria/400g lankaa, mutta varmaan niistä irtoaa lisääkin vielä. uusia koivuja on kaadettu ensi talven polttopuiksi, joten kuorta on aina tiedossa.
Kuorien kanssa kannattaa muistaa tarpeeksi pitkät liotusajat ja keitto/haudutusajat. Hmm, eihän tuo krappikaan niin kovin nopeaa ollut:)
In English
Birch bark contains tannins, among other things, so then I decided to put one of the unmordanted skeins dyed with birch bark to the MADDERBATH.
I first soaked 300 grams of madder in warm water for three days, then put the bath to the kettle and adder more warm water and 300grams of yarns: one unmordanted skein which was dyed with birch bark and two skeins of alum mordanted white yarn. I kept them lukewarm for one hour and then put the heat on and let the heat raise to little over 60°C, stirring the yarns often. I turned the heat off after this, but let the kettle cool to roomtemperature, and kept there unitl next day. The yarns were quite red by now but I still repeated this heating like the day one. Then the third day I took the yarns from the bath and let them dry and washed them the fourth day.
Birch bark mordanted yarn is more orange-red, no 1899, than the alum moredanted yarns, no 1898, but a nice color anyway. I am going to put pieces of them in the sunlight (when we get some, its is rainig again) to test the lightfastness of barkmordanted yarn compared to traditionally alummordanted yarn.
Basically, if they pass the lightfastnesstest, these barks could be a good substitute for mordanting, and the ratio for using them (600grams of barks/400grams of yarn, or even more) is good, I think. I have a lot more of them in store and now we have cut already some more firewood for next winter, so there is an endless supply of birch barks.
One important thing about barks: you have to remember to soak for a long time as well as boil/simmer for a longer time than usual natural dyes. Hmm, that madderbath took a total of one week, so that wasn't so fast either:)





12 comments:

  1. that was fascinating about the bark mordants, as with the mushrooms or polypores high in tannin they say you don't need a mordant, so tannin is one way around mordants I guess...It certainly looks great with the madder. We have been out gathering with a little success but not too much yet, inky caps and some turkey tails which are a nice tan color on cashmere and silk. Great dyeing Leena and such informative posts, I love them...cedar

    ReplyDelete
  2. what a great process. its amazing how lovely the colors are. I am very appreciative of the time it takes to discover the "just right" formula.

    ReplyDelete
  3. No voi harmi, miten vaaleaa koivunkuorista tuli! Mullakin on iso erä viime kesältä odottamassa! Mutta ihana kun huomasit: aina voi kääntää asiat positiiviseksi: tuo krapin punaoranssi on todella upea. Eikä mennyt montakaan päivää sen värin aikaansaamiseksi... Täytyy kokeilla samaa.
    Larisa

    ReplyDelete
  4. Mukava lukea koivukuorivärjäyksen tuloksia. Kyllähän vaaleitakin lankoja tarvitaan, ainakin vauvaneuleisiin ja kuvioneuleissakin on aina käyttöä vaaleille väreille.
    Samaa pohdiskelen tahollani...tumma liemi josta ei tartu väri lankoihin. Tuntuu tuhlaukselta heittää sellainen liemi pois, varsinkin kun sen aikaansaamiseksi on huvennut paljon aikaa.

    ReplyDelete
  5. The way you are continuing to experiment with fermenting barks is very exciting. I find it particularly intriguing that this time there was no fermentation as at the same time as you were experimenting with the birch bark I have been fermenting alder buckthorn bark which on the third and fourth day showed very heavy fermentation with a froth on the surface. So it would appear that barks differ in this respect. With regard to the brown colour which did not fix onto your fibres it seems to me that is very similar to walnut where you can get a deep brown bath but the fibres dye a pale caramel colour. I think thatmaybe you have an insoluble pigment that is not fixed to the fibres.

    The result with the mordanting is very interesting too and as you have a good source of birch bark it seems a really good idea to use it. I would expect the light fastness to be good too.

    Thank you this is all so very interesting.
    Helen

    ReplyDelete
  6. What a wonderful, fascinating, and informative post. I really appreciate how many details you give about the dyeing process.

    The idea of using birch bark or other tannin-rich materials as a mordant is very interesting to me. I would love to make my dyeing plant-based from start to finish (mordants AND dyes), and this is a great idea that I think I should start to experiment with.

    Thank you!

    ReplyDelete
  7. Fascinating post - thank you. And the resulting colors are gorgeous!

    ReplyDelete
  8. Thanks for all the nice comments:)

    I want to try to ferment birch bark again, maybe the temperature wasn't high enough or there was something else wrong (though the buckthorn bark fermented in the same conditions). It is very good to hear you got alder buckthorn to ferment!
    And I have the same experience with walnut hulls, only light brown shades, but I have seen someone gotten darker colors, I just don't know how. Maybe the same technique would work with birch barks, too. Perhaps even longer soak??

    Sun is shining now, I have to take my yarn samples outside:)

    ReplyDelete
  9. Lovely to hear about all your experiments. I have just dyed silk with birch bark - I tried with dried bark and got a fawn colour. Then I tried with fresh bark (my Dad said it has much more tannin)- what a difference!
    I have a dusky pink colour. Alum and cream of tartar mordant, simmer in birch bark for an hour, then a copper and vinegar bath. Next time I will try without the copper and vinegar and get a redder more vibrant colour.

    ReplyDelete
  10. On oikeasti tosi kaunis ja unenomainen valokuva...

    Värjäsin itse juuri joulukuusen havuilla, mutta perinteisen punaruskean sijaan niistä tuli aika vaaleaa keskiruskeaa/beigeä... Liekö ollut liikaa lankoja pelissä? Tosin en edes tiedä mitä tarkalleen värjäsin, kun ostin langat kirpparilta, enkä ole vielä hirveän hyvä tunnistamaan lankoja... Blogaan siitä piakkoin...

    ReplyDelete
  11. Thank you for sharing the tip to use fresh barks, I will definetly try them fresh also:)

    ReplyDelete
  12. First, thank you for your blog!
    I got some pinkish beige out of birch bark (which is very beautiful and I like it a lot), but it took some effort and my bark wasn't collected by me, it was bought.

    ReplyDelete