Tammenkuorikokeilu ei mennyt niinkuin olin kuvitellut:(
Keitin hiljaisella tulella vedessä viikon lionneita tammenkuoria muutaman tunnin ja siivilöin tumman punaruskean liemen. Laitoin joukkoon 100g valkoista alunapuretettua lankaa ja annoin hautua pari vuorokautta hellan kulmalla, lämpö oli enimmillään 70C. Tästä tuli tuo ylin lanka, selvästi keltaisin. Myös jälkiväriin laitoin 100g lankaa, senkin pariksi päiväksi, mutta nyt lämpö nousi kerran 90C, muuten pysyi kyllä matalana. Väristä tuli keskimmäinen, ruskeampi lanka. Vielä kolmaskin 100g valkoista lankaa värjääntyi vaaleammaksi beigeksi, alin näyte. Näiden lankojen väri pysyi hyvin pesussa ja luulen niiden olevan hyvin valonkestäviäkin, mutta aika vaalea väri.. ja beige/keltainen. En halunnut värjätä korkeammassa lämpotilassa, tanniinien kanssa langasta voi tulla karheaa ja ne kiinnittyvät hyvin matalimmissa lämpötiloissa, tosin pidemmän ajan aikana.
Tammenkuoret ovat vieläkin liossa, niistä varmaan irtoaa lisää samankaltaista kellertävää väriä, mutta kaikki punaiset pigmentit ovat edelleen liemessä. Tavallaan tuo tammenkuorikellertävä on hyvä pohjaväri monille muille väreille, varsinkin jos se on tanniinien vuoski valonkestävä.
Tuhkalipeässä lämpimässä 10 vrk lionneet kuoret eivät antaneet sen paremmin liemessä olevaa punaista väriä lankoihin. Liemen pH putosi neutraliin useampaan kertaan, vaikka lisäsin lipeää. Lopulta kattilan reuna tuli vastaan, enkä voinut enää lisätä nestettä. Liemen pH oli n 8, kun lisäsin kattilaan 100g valkoista lankaa ja ensin näyttikin siltä, että jotain tarttuikin lankaan. Joka aamu ajattelin toiveikkaana, että tänään varmaan väri on voimakkaampi. Kokeilin nostella lankaa hapettumaan, mutta väri ei muuttunut. Viikon haudutuksen jälkeen (n20-50C) otin langan pesuun. Se oli vaalean punertavan ruskea, ei kellertävä, eli siinä mielessä erilainen kuin vedessä lionneista tammenkuorista tullut väri. Valitettavasti vain kaikki väri lähti pesussa pois! Punertava väri ei ollut kiinnittynyt ollenkaan lankaan. En oikein tiedä mikä kaikki meni vikaan: ainakin se, että pH laski liotuksen aikana, ehkä lämpötila olisi pitänyt olla myös tasaisempi ja korkeampi, kirjan mukaan 40-50C ja meillä se oli 20-40C. Tuo taas, että kaikki väri lähti pois pesussa minusta viittaa siihen, että pH olisi pitänyt olla värjäyksen aikana neutraali, ainakin joskus orakasväräyksissä on käynyt samalla tavalla, mutta kun olen laskenut pHta väri on kiinnittynyt hyvin lankaan. Toisaalta Helen sai paatsamankuorista punaista juuri korkeammassa pHssa. Ehkä tammenkuorien punaiset väriaineet ovat erilaisia? Oikeasti ajattelen kyllä, että vika oli minussa, tein jotain väärin. Pitää vaan jatkaa kokeiluja:)
Kolmas tammenkuorikokeilu, Sinolissa viikon liotetut tammenkuoret, antoivat samanlaista keltaista kuin pelkässä vedessä lionneet kuoret, eikä siinä liemessä näkynyt punertavaa ollenkaan.
Nyt minulla on edelleen samat kuoret liossa, mutta Sinolin unohdan tammenkuorien kohdalla. Lipeäkokeilua jatkan, väriliemi oli punaista, joten jotenkin se sieltä pitäisi saada lankoihinkin tarttumaan!
Nyt on lisäksi eilen laitettu likoon saksalaista paatsamankuorta tuhkalipeään, 200g kattilaan ja 100g kannelliseen lasipurkkiin, jossa ajattelin pHn pysyvän korkeana eikä haihtuvan ilmaan. Olen ravistellut purkkia useita kertoja päivässä ja se on myös lämpimässä hellan kulmalla. Pitäisiköhän kantta avata silloin tällöin, että happea pääsee purkkiin, kun väriaineiden pitäisi "oxidize", vai tarvitaanko happea kuinka paljon? Ajatuksia? Jännä juttu oli, että saman tien kun kaadoin tuhkalipeää kuorenpalojen päälle purkkiin, liemi ja kuoret muuttuivat kirkkaan punaisiksi! Alakuva on otettu n 10 min sisään purkin täytöstä. Tammenkuoriliemen värimuutos punaiseksi oli paljon hitaampi, se kesti useita päiviä.
In English
Oakbark experiment didn't go as I hoped it would:(
First the barks that had been soaking in water for a week: I simmered them for couple of hours, strained the reddish brown bath and then put 100grams of alum mordanted yarn in it. After two days in the side of the stove, the temperature being at the most about 70C, the color came out soft yellow, the top sample in the picture. I put another 100grams to the bath, again two days, this time the temperature was higher, once about 90C, and the middle yarn in the picture, more brown beige than the first. Still another 100grams came out paler beige. The colors stayed well when I washed them and I think they are pretty lightfast also, but nonetheless beige/yellow, not the nice reddish brown like the bath! I have the barks still soaking and I am sure they will give more of the same beiges. I used low temperatures to dye because tannin usually gives duller colors in high temperatures and also it can make yarn more harsh when in high temperature, but in low temperatures and for a longer time, they will dye very well.
The oakbarks that had been soaking in the birch ash lye for 10 days didn't give red either, even though the bath was a very nice red. The pH of the bath dropped several times to neutral and each time I added more lye to it, but finally I couldn't do that any more, because there wasn't any room left in the kettle. I then added 100grams of alum mordanted yarn to the bath, it's pH was then 8. Funny thing was that now the pH seemed to stay about 8 for a week and didn't drop like it did before when the barks were fermenting. At first it looked like there would be some reddish color in the yarn, each morning I looked hopefully if I would be darker, but no. Not even when I oxidized it couple of times there was no color change. Finally after one week in 20-40C I took the light reddish brown yarn out of the bath and was satisfied that at least it wasn't yellow/beige, but when I washed it, ALL the color leached out and I was left with a little dirty looking white yarn! Why didn't the color stay? I don't know what went wrong: propably one mistake was that the pH dropped to neutral while fermenting, then maybe the temperature wasn't high enough. Cardon says 40-50C and I had 20-40C. Then with tooth fungi dyeing I have had the experience that when the pH had been too high, the color didn't stay, but when I lowered it with vinegar, it stayed just ok. On the other hand Helen got great red colors in high pH with buchthorn barks and while the oakbark bath was red, maybe it wasn't red enough or maybe the dyestuffs behave differently.
Well, actually I think it was my fault, I did something wrong and I am not going to give up with oak barks yet. The yellow with just water is a good basic color to overdye or a base for multicolored yarns and because of the tannins it is propably very lightfast, but it is not red!!
Oh and then I had the third experiment with soaking oakbark in denatured alcohol, but that color came out the same light beige as with water, or even lighter and the color of that bath was reddish at all, only yellow. I am not going to try that again with oak bark.
I have the same oakbarks soaking again and yesterday I put some buckthorn bark soaking in birch ash lye, 200grams in a kettle and 100grams in a glass jar. I thought that in the jar with a tight lid on I could easier keep the pH high all the time. I have shaked the jar several times a day. I have been thinking if I should open the lid once in a while to let the oxygen in, what do you think?? How much oxygen is needs to oxidize the bath?
In the bottom there is a picture of the jar full of buckthorn barks in lye, as soon as I poured the lye on the bark chips the liquid turned to bright red! This picture was taken about 10 minutes after I filled the jar. With oakbarks the color change took more time, days.
Speaking as a chemist, there is a certain amount of dissolved oxygen in the water. I don't know if this is enough to oxidize everything, though... but there is some oxygen there already. Also, unless your jar is absolutely airtight, a small amount will come in.
ReplyDeleteGood luck, it's interesting stuff!
I love all your incredible detail...makes me more conscious of my work and maybe even more notetaking...haven't dyed much lately much just received some kakishibu (unripe persimmon juice) to try on bast fibres, that should be new and exciting...
ReplyDeleteSinun työtäsi on mielenkiintoista seurata, jaksat kuvailla vaiheet tarkasti. Täysin amatöörinä seuraan jännityksellä, mitäköhän Leenan padoista nyt nousee!
ReplyDeleteHi Leena wow! you have been busy. I wonder whether there is not a red dye in oak bark that comes out with fermenting. My understanding is that this red is unique to buckthorn and alderbuckthorn but I could be wrong.
ReplyDeleteI left my seond lot buckthorn bark, which initally had failed to produce a red dye (becasue I think the pH had dropped back to neutral), while I was away on holiday and then switched the heating pad on again when I got back. I had left some indigo dyed mohair in and when I removed it it went from being a green to a rich dark brown.
On your jar of buckthorn, I don't think you need to oxidise the dye as it is fermenting. You ferment it for a period- a week I think, then leave the fibres in for another few days befor removing them. The dye then oxidises in the air to red. The pH needs to start off high because the fermentation process lowers the pH towards neutral.
Hope this helps. I now have got some alderbuckthorn so Iam going to try with that and see whether the colour is different from that from buckthorn bark