Kiitokset kaikille onnentoivotuksista.
Tämä vuosi alkoi tosi hyvissä merkeissä. Juuri ennen Knitter's Review'n ilmestymistä olin lähettänyt vähän lankalajitelmia Englantiin Ecoknits'ille, joiden periaatteet sopivat hyvin yhteen omieni kanssa. Onneksi heille, että tämä oli sovittu ennen lanka-arvostelun ilmestymistä, koska sen jälkeen en olekaan ehtinyt tehdä muuta kuin värjätä omaan nettikauppaan ja tarvikepaketteihin lankoja, sukkalankojen ja Maahinen-lankojenkin värjäys on jäänyt odottamaan eikä tänä talvena olekaan sellaista loma-tammikuuta, niinkuin aiemmin.
Kaikeksi onneksi sain ostaa myös ystävältäni lisää kuivattuja värisieniä, joten niitäkin riittää nyt vähäksi aikaa, tämäkin onnenpotku osui juuri viime viikkoon:)
Ladka kyseli aiemmin värjäyskirjanpidostani, joka on hyvin vanhanaikainen. Minulla on paksu kovakantinen vihko (itse asiassa juuri aloitin neljännen sellaisen vuoden vaihteessa), johon kirjoitan lyhyesti mistä väriaine on peräisin, kuinka paljon sitä oli, liotusajan, keittoajan ja lämmön suunnilleen, värjätyn langan määrän, puretusaineen ja värin.
Käytännössä eniten käyttämilleni väriaineille käytän aina samaa reseptiä, joka on päässäni (joskus muinoin kyllä kirjattu ylös), näistä en kirjoita ylös kuin päivämäärän ja värjätyn langan määrän. Eihän näilläkään samaa joka kerta tule, vaikka perusresepti olisin sama. Liotus-ja keittoajan vaihtelut vaikuttavat ja esim sienillä niiden ikä, joskus kerätyt sienet ovat olleet vanhempia, joskus nuorempia ihan samassakin kuivurillisessa.
Yön yli liottaminen voi olla mitä tahansa 12 ja 18 tunnin välillä, joskus taas värjäyslämpö nousee nopeasti 80 asteeseen, joskus hitaammin. Joskus lämpö on 85 astetta, joskus 90 astetta, pienetkin erot voivat vaikuttaa ja puilla pataa lämmitettäessä tarkkuus on eri luokkaa kuin teollisemmissa olosuhteissa, jossa voidaan lämmön nousut ja laskut säätää melkein minutilleen.
Tällaisia pikkueroja ei tule kirjattua ylös, vaikka nekin ovat tärkeitä.
Muilla sienillä tai kasveilla, joilla en värjää niin usein, kirjoitan tiedot vihkoon tarkemmin. Näin on helpompi myöhemmin katsoa, mitä olen tehnyt ja miten värjäys on onnistunut. Täsmälleen samaa sävyä harvemmin tulee uudestaan, vaikka noudattaisin samaa reseptiä, toisaalta joskus taas voi hyvinkin tulla ihan samaa, mutta olen oppinut olemaan lupaamatta mitään tiettyä väriä etukäteen. Jos lupaan, silloin sitä ei varmasti tule, ainoastaan minulle stressiä:)
Sitten ovat tietysti erikseen kaikenlaiset jälkiliemet, joita nytkin on tallella muutamia ämpärillisiä ajalta ennen joulua. Joskus näistä pitkään seisseistä tulee hyviä yllätyksiä, mutta vähintäänkin pohjavärejä jollekin muulle, ja siinä vaiheessa kyllä kirjanpitoni pettää.
Värjätyillä myyntilangoillani on juokseva numero ja joka langasta on näyte talletettuna kansioon, viimeisimmästä kansiosta kuva alempana. Värjäämättömien lankojen numerot taas pysyvät osin samana: niillä numerosarjan kaksi viimeistä numeroa osoittavat langan värin. 01 on luonnonvalkoinen, 02 vaalean harmaa jne. Sarjan kaksi ensimmäistä taas osoittavat kehruuerän vuoden. 0801 on 2008 alussa tullut kehruuerä luonnonvalkoista, joka sitten syksyllä loppui, ja tilalle tuli 08201. Värjäämättömilläkin villoilla on eroa.
Olen joskus yrittänyt siirtää värjäysmuistiinpanoja tietokoneelle, mutta en ole saanut vielä tehtyä tarpeeksi hyvää pohjaa, mille tiedot menisivät vaivattomasti ja silloin muistiinpanot jäävät tekemättä. Eli siis kyllä vihko ja kynä on edelleen paras:)
In English
Thank you everyone for the congratulations.
This year has started really well. Just before the Knitter's Review came out, I had sent some dyed yarn selections to Ecoknits in the UK, I think their principles match with mine, and I was honored that Kris asked to have my yarn in her shop. The timing was good for them, because since the yarn review came out and surprised me, I have hardly had enough time to dye for my own shop and for the mitten kits. Sockyarns and Maahinen-yarns are still waiting to be dyed, and this year January seems not to be a holiday month for me like before:) Not even knitting, just dyeing.
Another good thing that happened was that a friend of mine had dried dye mushrooms still left and I could buy them from her, and now I have enough of mushrooms for some time. Also this lucky thing happenend last week. All good things seem to happen all at once:)
Ladka asked earlier about how I keep my dyenotes. It is very old-fashioned. I have a thick notebook (actually I just started fourth notebook),where I write short notes of each dyeing: where the dyestuff came from, how much did I use, how long did I soak and boil or simmered it, how high the temperature was (about), how much yarn did I dye, what mordant did I use and how the color turned out.
In reality for the dyesuffs that I use the most, I have the same recipe (in my head, written down years ago) all the time, and so I write down only the date and how much yarn was dyed. Even when I use the same recipe, I don't get the exactly the same color. The time of soaking and/or simmering vary, and with mushrooms the age of the mushrooms can be different even when I have picked and dried them at the same time.
When I write down that I have soaked the dyestuff overnight, the actual time can be anything between 12 to 18 hours. Then sometimes the temperature of the dyebath raises quickly to simmer, sometimes it takes more time, sometimes the bath is close to boiling, sometimes it stays nicely to just simmer. I don't often write small things like this down, even though they might make a difference.In more industrial environment the temperatures are easier to manage than with my dyepots, which are mostly heated by firewood.
I have learned not to promise to try to repeat the color, sometimes I do get the same color, but it it certain that if I want it to be the same, it never will be, and all I get is a lot of stress.
Then there are different afterbaths, many times I save the bath and use it to dye sometime later (like now I have a few buckets of used dyebaths from before Christmas). It might dye nicely again after sitting for a few days or weeks, then again it might only give me a tan base for some brighter and better color. I have to confess that keeping notes of all the afterbaths is something I don't do well.
When I dye with plants or mushrooms which I don't use weekly or every month, I write down the recipes more carefully. This way it is easy to read later what I had done and how the color had turned out, and I might have better chance to learn from earlier experience. I used to think I remember more than I actually do, I have learned this the hard way:)
For all the dyed yarns that I sell, I give a number (I am now in a number little over 2100) and I keep a sample of the yarn in my folder with information what that number was dyed with and a reference in my notebook. There is a picture below of one of my sample folders, not so tidy, but it works.
The numbers of the undyed natural yarns stay partly the same: the last two numbers show the color of the yarn, like 01 is natural white, 02 is natural light grey and so on. The first two numbers of the natural yarns tell the year when that particular yarn was spun, like 0801 tells me it is a natural white yarn spun in the beginning of 2008. 08201 is a natural white spun later in 2008, after I had sold all the first spinning lot. So there are color differences also in natural undyed yarns and it is important to keep track of them, too.
I have sometime tried to keep my notes in a computer, but haven't had patience (or knowledge)enough to make good and simple chart, where the information would be easy and fast to write.
So for now it is a pen and notebook for me:)
Great to take a look in your workingkitchen! And how you organize yourself, thanks!
ReplyDeletegroeten uit Rotterdam
http://knittingajour.blogspot.com
Hi your records are impressive and better than mine. So my new year resolution is to improve my record keeping. I am delighted your yarns are doing so well and will look at Eco knit.I too find it very difficult repeat colours. My main problem is photography. The colours don't show well
ReplyDeleteThank you Leena for the explanation of your dyeing records. I think I'll have to find some such notebook with holes on the outer edge to tie the samples. Up to now I've tied a piece of paper with more or less detailed notes to each of the dyed skeins and batts.
ReplyDeleteSince wool (and felt) are my primary loves I haven't kept such records for the natural dyeing of cotton/linen fabric and yarns I (will) use for bobbin lace doilies. On the other hand, I have equipped my natural dyed silk scarfs with the notes but removed them all when I took them to an exhibition.
So now you gave me a good push to keep more order in my record keeping, thank you again.
I think trying to match batches in natural dyeing - only ends in madness with the dyer:) I once tried to match a brazilwood pink - and ended up with heaps of reds of all shades, before I managed that pink. not to be repeated.... and I don't think keeping dye notes on the computer makes much sense either - how to fix the real samples? and scanning or taking pix changes the colours too much anyway... I should start to put all my sample cards into one box though - I am notoriously messy with this:((
ReplyDeleteThanks for your coments:)
ReplyDeleteBettina that is exactly what happens when I try to get the same color, I end up with many other shades except just the one I wanted, and it is so much easier for my own peace of mind not to try it at all:)