Monday, April 16, 2007

Epäonnistunut orakasvärjäys Dye that failed

Vuonna 2004 oli hyvä sienisyksy ja myös paljon erilaisia orakkaita. Kokeilin silloin myös ruosteorakasta (Hydnellum ferrugineum). Värjäsin ensin nuorilla tuoreilla sienillä (suhteessa sieniä 1,3kg/100g lankaa). Alunaesipuretuksella tulos oli platku vaalea beige.
Sitten kokeilin 240grammalla virtsassa 2kk käyneillä ruosteorakkailla 10g aluna esipuretettua lankaa ja sain hienoa tummanvihreää, kuvassa kaikkein pienin vyyhti.
Seuraavaksi sitten samaa isommalla määrällä orakkaita: 11kg ruosteorakkaita seisoi käyneessä virtsassa 2kk, liemen pH oli 8. Keitin sitten sieniä2 tuntia ja tietysti vahdin keitosta huonosti, liemi kiehui yli ja osa väristä meni siinä hukkaan. Olin kuitenkin ahne ja laitoin 600g lankaa, osa oli puretettu alunalla ja osa raudalla etukäteen. Värjäyksen alussa langat muuttuivat ensin vaalean ruskeiksi, lopulta ne olivat vaalean vihertäviä, mutta koska lankaa oli liikaa, väreistä tuli liian vaaleita. Kuvassa alunapuretettu lanka on keskellä, rautapuretettu oikeassa reunassa.

Laitoin silloin sitten vielä 12kg vanhoja ruosteorakkaita käymään virtsaan ja pH oli ainakin alussa tarpeeksi korkea. Ämpärissä oli kansi kiinni, mutta jossain vaiheessa huomasin, että pinnalle oli ilmestynyt hometta eli kansi oli vuotanut ja massa alkanut mädäntyä käymisen sijaan.
Nyt sitten otin ämpärin kahden ja puolen vuoden jälkeen ja kokeilin, mitä siitä tulisi. PH oli yli8 ,joten olin hyvin toiveikas. Haju oli aivan kaamea! Keitin sieniä 3 tuntia ja liemi oli ihan mustaa. Siivilöin sienet ja laitoin 300g alunaesipuretettua lankaa. PH ei ollut laskenut keiton aikana ja lisäsin liemeen lorauksen etikkaa, mutta en saanut pHta millään laskemaan, niinpä sitten annoin lankojen olla siinä kahdeksassa tunnin. Kun nostin ne ylös, ne näyttivät ensin tumman ruskeilta, mutta huuhdellessa väri irtosi ja lopputulos oli vaalean ruskea, kuvassa vasemmassa laidassa. Ihan jotain muuta kuin mitä odotin! Lisäksi lanka oli vanunut liian korkeassa pHssa käyttökelvottomaksi. Niinpä!

Miksi tässä oikein kävi näin?
Luultavasti mössö ei ollut käynyt kunnolla vaan mädäntynyt, ja liemen musta väri oli melaniinia. Carla ja Erik Sundströmin kirjassa Sienivärjäys sanotaan mm näin melaniinista, joka on ruskeanmusta pigmentti: sitä muodostuu myös sienten valkuaisaineiden hajotessa, sienten mädäntyessä. Melaniini ei kiinnity lainkaan villaan.
Mihin sitten olivat hävinneet ne sienissä olleet väriaineet?
Yksi vaihtoehto olisi, että ne olivat hajonneet kokonaan tai sitten ne olivat edelleen siinä liemessä, mutta niin vesiliukoisia pitkän käymisen/mädäntymisen jälkeen, että ne eivät siksi kiinnittyneet lankaan.
Miten olisin saanut ne tarttumaan lankaan jää edelleen mietittäväksi. Ehdotuksia?






Year 2004 was a very good mushroomyear and I got lots of mushrooms, also Hydnellum ferrugineum. First I dyed with young fresh H.ferrugineum mushrooms and got onlu very pale beige (1,3kg mushrooms/100g yarn) with alum premordanted yarn.
Then I tried fermenting 240g mushrooms in stale urine (ammonia would have been ok also, but I didn't have it then) for 2 months and got 10grams of very nice dark green on alum premordanted yarn. That is the small skein in the picture.
That was a very good color and I wanted to do the same with more yarn: I fermented 11kg of Hydnellum ferrugineum in stale urine again for two months in an airtight bucket, pH was about 8. I boiled the mushrooms and of course I didn't pay enough attention and some of the dye boiled over and I lost part of the color there!
Then I was greedy and put too much yarn in the dyepot, 600grams (300g of alum mordanted and 300g of iron premordanted). At first the yarns were light brown but within an hour the color turned light green. Because there was too much yarn, the color was too light, not the dark green I was after. In the picture the alummordanted yarn is in the middle and ironmordanted in the right.
I still had more Hydnellum ferrugineum and I put 12kg of old mushrooms to ferment in stale urine in a big bucket, but the lid was not tight enough and I think fermenting turned to rotting.
That bucketful of mushrooms had been waiting for two and half years and now I decided to dye with them.The pH was about 8 and I was very hopeful. I boiled the mushrooms for 3 hours, smell was terrible! The liquid was black, when I strained the mushrooms. I put 300grams of alumpremordanted white yarn in the dye. PH was still 8 even though I put vinegar there to lower the pH, but it didin't work. When I took the yarns out after one hour, they were dark brown, but the color washed out when I rinsed them and in the end the yarns were light brown (left in the picture). Nothing what I expected. In top of everything else, the yarn was felted and ruined because of the high pH and hot temperature.
Why didi it turn out like this?
Propably the mushrooms started to rot instead of ferment and the dark color was melanin, which is a brownish black pigment. In Carla and Erik Sundströms mushroomdyebook it says that melanin is found when the proteins in mushrooms disintergate (my english is not good enough to explain chemistry, I don't know the right words, sorry about the mistakes)
Anyway, melanin doesn't take on to yarn at all.
But where did the dyepigments disappear?
Maybe they disintegrated or they were in the dyepot, but after the long fermenting/rotting they were too watersoluble and that's why they didn't take on to yarn.
What should I have done to make them less watersoluble? Any suggestions?
So, I was aiming for dark green and got light brown. I have now wasted 23kg of good dye mushrooms, but at least if I get more mushrooms next fall , I am a little wiser and know to try to ferment them in airtight bucket, two months is enough, watch carefully, when I boil them and not to put too much yarn in the dyepot. With Hydnellum ferrugineum I think 3kg of fresh mushrooms to 100grams of yarn is good, if I want to get that dark green with alum.
Now lets hope for a rainy summer.

No comments:

Post a Comment