Olen kerännyt latvasta lähtien noin kolmanneksen eli siis myös vartta ja lehtiä kukinnon lisäksi. Vaikka väristä voisi ehkä tulla heleämpi pelkillä kukilla värjätessä, uskon tässäkin asiassa Erik Sundströmin kirjaa, jossa sanotaan, että väristä tulee yleensä pysyvämpi, jos mukana on lehtiä. Olisi mielenkiintoista tietää miten väriaineet eroavat kukissa ja lehdissä... En ole löytänyt (toistaiseksi) tarkkaa tietoa tästä, enkä ole itsekään kokeillut värin kestoa pelkillä kukilla värjättynä verrattuna siihen jos myös lehtiä on mukana. Viime vuonna olin kirjoittanut piiskuvärjäyksistä täällä.
Minulla on ollut käytäntönä antaa tuoreidenkin piiskujen seisoa vedessä pari päivää, niin että liemi alkaa hiukan käydä, ennenkuin kuumennan liemen. En keitä sitä kovalla tulella, vaan juuri ja juuri kiehuen tunnin verran, ei siis pitkään. En myöskään anna yleensä lankojen olla piiskujen väriliemessä tuntia pidempään, jos lämpötila on 80C, viileämmässä langat voivat olla kauemmin, huoneenlämmössä jopa päiviä.
In English
I have dyed a lot with goldenrods lately, yellow on top of the blues I have dyed with woad or japanese indigo. The top picture is of a smaller and earlier flowering Solidago hybrid which hasn't spread at all .. at least not yet. Luckily I have also Canadian goldenrods, which are taller and very fast spreading and they produce a lot of dyestuff:)
I have harvested about third of the plant from the top, also a little leaves and stems besides the flowers. The color could be brighter when dyeing with only flowers, but I believe what Swedish Erik Sundströms dyebook says: the color is more fast when there are leaves and stems also in the bath with flowers. It would be intersting to know what the exact dyestuffs are in the flowers compared to the dyestuffs in the leaves. I haven't found information about this (so far) and I haven't done any comparative tests myself either regarding to the lightfastness.
Last year I wrote about goldenrod here.
I have let even the fresh plant parts ferment for a few days before heating the bath, and I only simmer them then for one hour, no hard boiling. After straining the bath, I simmer the pre mordanted yarn for one hour and don't let them cool in the bath, like I usually do with other dyes. If the temperature is cooler in dyeing, then the time can also be longer, in room temperature even days.
Yllä neulottu näyte, millaista alapuolella olevasta langasta tulee. Tämä on värjätty väritattarella ja kanadanpiiskuilla ja sen numero on kaupassa 2527.
Above there is a knitted sample of the semisolid yarn below. It is dyed with japanese indigo and canadian goldenrod and the number of it in the shop is 2527
Erilaisia vihreitä saa muuttelemalla enimmäkseen sinisen voimakkuutta, ja osin myös keltaisen, tosin en kovin paljoa käytä jälkivärejä keltaisista, niiden valonkesto ei ole niin hyvä kuin ensimmäisen värin.
Yarn 2527 is lovely!
ReplyDeleteSo glad to have found your blog. I am interested in natural dyes but have not been able to actually
ReplyDeletedo anything. It just seems so hard, but you make it seem easy.
Thanks
Glossy Buckthorn? A google search directed me to your blog..., I can't find the information. I got green wool when using Glossy Bucktorn, what did you get and where is this info on your posts?
ReplyDeleteHelp, Please?
E-mail me: somedaylikehim@gmail.com
Thanks!
Christine
Hi Leena I separated the goldenrod leaves & stems from the flowers. http://growingcolour.blogspot.com/2009/07/instant-dyeing-natural-way.html
ReplyDeleteThe flowers gave a brighter yellow but I was very interested in your observation that lightfastness was better when the whole plant was used as I did no tests on that.
Helen, neither I haven't tested the difference between the color from flowers versus from the leaves, this is something I have read, but it would be interesting to experiment!
ReplyDelete